University of Twente Student Theses
Authentieke toetsing in het ontwerponderwijs met Scrum : Een praktijkstudie naar formatieve toetsing van programmeerconcepten bij een authentieke ontwerpopdracht in een Scrum-gebaseerd lesraamwerk.
Dekker, A.P. (2021) Authentieke toetsing in het ontwerponderwijs met Scrum : Een praktijkstudie naar formatieve toetsing van programmeerconcepten bij een authentieke ontwerpopdracht in een Scrum-gebaseerd lesraamwerk.
PDF
2MB |
Abstract: | In het kader van een groter onderzoek naar “Formatieve toetsing van begripsontwikkeling in ontwerponderwijs” is een verkennend onderzoek gedaan naar een raamwerk voor een lessenserie op basis van Scrum voor het uitvoeren van een authentieke ontwerpopdracht. Daarbij stond centraal dat docenten de individuele conceptuele voortgang van leerlingen konden monitoren. Hiervoor heb ik kenmerken beschreven op basis van de ontwerpgerichte leerstrategieën Learning by Design™ en Design-Based Science. Aan de hand van deze kenmerken heb ik een raamwerk voor een lessenserie ontwikkeld. Dat heb ik vervolgens getest door binnen dat raamwerk 11 4-vwo-leerlingen een ontwerpopdracht uit te laten voeren met LEGO™ Mindstorms™. Dit onderzoek bevestigt het vermoeden dat het mogelijk is om individuele conceptuele vorming bij leerlingen te meten tijdens het uitvoeren van een ontwerpopdracht binnen het ontwikkelde raamwerk op basis van Scrum. Ook zijn er enkele verbeterpunten geformuleerd. Zodoende geeft dit onderzoek aanleiding tot interessante vervolgonderzoeken. |
Item Type: | Essay (Master) |
Faculty: | BMS: Behavioural, Management and Social Sciences |
Subject: | 81 education, teaching |
Programme: | Science Education and Communication MSc (60708) |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/88256 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page