University of Twente Student Theses
Scenario Studies voor mbo’s in 2030 : de exotische groepsreiziger die via de zorgschool afstudeert tot coachende zorgprofessional
Visschedijk, I.M. (2021) Scenario Studies voor mbo’s in 2030 : de exotische groepsreiziger die via de zorgschool afstudeert tot coachende zorgprofessional.
PDF
3MB |
Abstract: | De wereld om ons heen verandert snel en trends volgen elkaar snel op. Het is belangrijk dat het onderwijs hierin voorop loopt, omdat het onderwijs mensen opleidt voor de toekomst. Het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) is een onderwijsvorm waarvoor een toekomstverkenning uitgevoerd is in dit onderzoek. Dit onderzoek beantwoordt de vraag: Wat is een waarschijnlijk scenario voor zorgopleidingen via het middelbaar beroepsonderwijs in 2030? Onder zorgopleidingen worden in dit geval de opleidingen Verpleegkunde, Verzorgende Individuele Gezondheidszorg (Verzorgende IG) en Helpende Zorg en Welzijn verstaan. Om antwoord te geven op de onderzoeksvraag is eerst ‘Trendmodel: Maatschappij, Onderwijs & Zorg’ ontwikkeld. Middels focusgroepen en een enquete is getoetst wat een waarschijnlijk scenario is. Hiervoor is de voor deze studie ontwikkelde methode: ‘Scenario Methode Mbo Opleidingen’ toegepast en getoetst. De methode is praktisch toepasbaar voor het doen van scenario onderzoek in het mbo. Aanbevelingen zijn het management betrekken bij de uitkomsten en beleid ontwikkelen met het ontworpen scenario als uitgangspunt. Ook vervolgonderzoek op grotere schaal wordt aanbevolen, zowel met meer participanten en respondenten als bij andere sectoren aanbevolen. Hiervoor kunnen ‘Trendmodel: Maatschappij, Onderwijs & Zorg’ en de ‘Scenario Methode Mbo Opleidingen’ (in aangepaste vorm) gebruikt worden. |
Item Type: | Essay (EAPAA) |
Clients: | Alfa-college, Hardenberg, Nederland |
Faculty: | BMS: Behavioural, Management and Social Sciences |
Subject: | 81 education, teaching, 85 business administration, organizational science, 88 social and public administration |
Programme: | Master Public Management EAPAA (MPM) |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/88797 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page