University of Twente Student Theses
Het ontwerpen van digitale storytelling als instructiemethode
Geverink, T.R.J. (2022) Het ontwerpen van digitale storytelling als instructiemethode.
PDF
5MB |
Abstract: | In dit ontwerponderzoek is digitale storytelling toegepast op de langdurige directe instructie. Dit naar aanleiding van de constatering dat bij een volgende les er verminderd theoriebegrip was wanneer deze theorie werd behandeld via een onafgebroken instructie van langer dan acht minuten. De ontworpen methodiek werd toegepast op de industriële chemie en stereo-isomerie, met deze ontwerpen is een try-out test uitgevoerd. Bij deze test zijn de invloeden van de digitale storytelling op de gedenkwaardigheid van en de betrokkenheid tijdens deze instructie onderzocht. Hiervoor werd door middel van een screening bevonden dat aan alle ontwerpeisen waren voldaan. Door uitvoeringsproblemen kon uit de try-out geen data worden gehaald voor een vergelijkend onderzoek. Hierdoor was de invloed van de gedenkwaardigheid bij leerlingen onzichtbaar, al lijkt de invloed op de betrokkenheid positief. Ook is de acceptatie voor deze nieuwe instructievorm hoog, waardoor verder onderzoek wordt aangeraden. Uit de resultaten is een herziene versie van de methodiek opgesteld en zijn er suggesties gehaald voor gericht vervolgonderzoek, waarbij vooral een betere testprocedure gewenst is. |
Item Type: | Essay (Master) |
Faculty: | BMS: Behavioural, Management and Social Sciences |
Subject: | 81 education, teaching |
Programme: | Science Education and Communication MSc (60708) |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/89218 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page