University of Twente Student Theses
Effectief Formatief Evalueren
Plugge, Myron / M (2022) Effectief Formatief Evalueren.
PDF
1MB |
Abstract: | Met behulp van theorie (Gulikers & Baartman, 2017) en ontwerpdoelen uit de literatuur (Nicol & MacFarlane-Dick, 2006) is een formatieve evaluatie (FE) cyclus ontworpen voor het onderwerp ‘Bouwstenen van stoffen’ (scheikunde, leerjaar 3). Hierbij kregen deelnemende klassen in een week tijd twee formatieve toetsen voorgelegd, en oefenden de testgroepen tussentijds met oefenpakketten. In absolute zin is er laag gescoord op deze twee toetsen, en is er een gemiddelde daling van score te zien tussen de twee toetsen. Uitzondering hierop zijn resultaten met betrekking tot paragraaf 3.3 (formuletaal en massaberekeningen). Dit wordt toegerekend aan de duidelijke opbouw van de ontworpen stof. Daarnaast lijken leerlingen de FE-cyclus als nuttig te ervaren. Zij zijn overwegend positief erover, ondanks dat het niet altijd positieve resultaten opleverde. De opzet van dit onderzoek heeft potentie om effectief te zijn, en daarom luidt het advies om dit project te herhalen, en de aanbevelingen daarin te verwerken. |
Item Type: | Essay (Master) |
Clients: | Marianum Scholengemeenschap, Groenlo, Netherlands |
Faculty: | BMS: Behavioural, Management and Social Sciences |
Subject: | 81 education, teaching |
Programme: | Science Education and Communication MSc (60708) |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/89774 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page