University of Twente Student Theses

Login

Inzichten uit het gebruiken van online tools voor formatieve evaluatie tijdens de coronaperiodes.

Tijink, M.L. (2022) Inzichten uit het gebruiken van online tools voor formatieve evaluatie tijdens de coronaperiodes.

[img] PDF
1MB
Abstract:In dit onderzoek is op basis van de kwalitatieve resultaten een antwoord geformuleerd op onze hoofdvraag: Welke in- zichten kunnen wij halen uit het bewust gebruiken van online tools voor formatieve evaluatie na de coronaperiodes?. Deze resultaten zijn verzameld door interviews te organiseren met zowel docenten als leerlingen op middelbare scholen. Ten eerste zien wij dat in de lockdown periodes docenten meer gebruik zijn gaan maken van online tools en ook hebben geexperimenteerd met verschillende tools. Hierbij hebben zij geleerd dat er meer mogelijkheden waren dan zij zelf dachten. Dit was over het algemeen een positieve ervaring, aangezien iedere respondent aangaf gebruik te blijven maken van de online tools. Verder hebben wij geleerd dat het inzetten van een nieuwe tool voorbereidingstijd vraagt, zeker omdat het ook nieuwe, onverwachte technische problemen kan introduceren. Aan de andere kant blijkt dat leerlingen plezier beleven en betrokken blijven wanneer de tool voor afwisseling zorgt en het vaak gebruiken van dezelfde tool tot verveling kan leiden. Een ander inzicht is dat het gebruiken van een tool de docent veel tijd kan besparen bij het analyseren van de resultaten. Aangezien alles al digitaal is ingevuld, kan er gemakkelijk overzicht gecreëerd worden in de resultaten. Ook de mogelijkheden tot differentiëren bleken een positieve ervaring voor de docenten, waaruit bleek dat het onderwijs van een aantal van de respondenten al werd aangepast op het inzetten van de tools. De integriteit van de leerlingen blijkt, naast technische problemen, het grootste nadeel aan het gebruiken van online tools. Alhoewel hierbij vermeld moet worden dat dit probleem vooral aanwezig is wanneer leerlingen thuis les volgen, in plaats van in de klas, waarbij er minder controle is van de docent. De leerlingen vinden het ook prettig dat de methode weinig tijd kostte en er een mogelijkheid was om volledig anoniem te antwoorden.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:81 education, teaching
Programme:Science Education and Communication MSc (60708)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/90797
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page