University of Twente Student Theses

Login

Motivatie voor informaticalessen op het Stedelijk Lyceum

Wentzel, S. D. (2022) Motivatie voor informaticalessen op het Stedelijk Lyceum.

[img] PDF
1MB
Abstract:Dit verslag onderzoekt de volgende vraag: Hoe kunnen leerlingen bij informatica op het Stedelijk Lyceum meer gemotiveerd worden in de klas? Om deze vraag te beantwoorden werd eerst gekeken naar manieren om leerlingen te motiveren en de huidige motivatie van de leerlingen onderzocht. De gevonden resultaten werden gecombineerd tot een lijst van veelbelovende richtlijnen. Hieruit werd een drietal richtlijnen gekozen: "Geef feedback", "Ontwikkel betrokkenheid bij leertaken" en "Verbeter het gevoel van competentie". Deze richtlijnen werden verwerkt in drie lesontwerpen en op het Stedelijk Lyceum in de 4e klas informatica uitgevoerd. De lesontwerpen werden geëvalueerd met twee focusgroepen van leerlingen en een expert van school. Daaruit bleek dat de implementatie waarin gefocust werd op feedback geven een positief effect heeft op de motivatie van leerlingen. De implementatie om het gevoel van competentie te verbeteren motiveerde sommige leerlingen en had volgens de expert een positief effect. De laatste implementatie (betrokkenheid ontwikkelen) had minder en voor sommige leerlingen zelfs negatief effect op hun motivatie. Aanbevelingen voor docenten zijn dan ook om te letten op (bijvoorbeeld effectieve, positieve en op inzet gerichte) feedback en aandacht te geven aan het gevoel van competentie van leerlingen. Verder wordt aanbevolen om de overige richtlijnen verder te onderzoeken.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:81 education, teaching
Programme:Science Education and Communication MSc (60708)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/92505
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page