University of Twente Student Theses

Login

Binden en boeien van de Generatie Y medewerker in de zorg : een kwalitatief onderzoek naar de push- en pullfactoren voor Generatie Y pedagogisch medewerkers in de jeugdzorg

Roos, T. de (2022) Binden en boeien van de Generatie Y medewerker in de zorg : een kwalitatief onderzoek naar de push- en pullfactoren voor Generatie Y pedagogisch medewerkers in de jeugdzorg.

[img] PDF
942kB
Abstract:De continue werving van pedagogisch medewerkers en het behoud van pedagogisch medewerkers uit de Generatie Y vraagt aandacht binnen de jeugdzorg. Op dit moment is er geen specifieke beleidsinspanning binnen [naam jeugdzorglocatie] die gericht is op deze doelgroep. Door de organisatie eis om een verantwoorde werktoedeling te organiseren, is het nog meer van belang om de groep hbo geschoolde (SKJ geregistreerde) pedagogisch medewerkers te werven en langer te behouden. Het onderzoek heeft als doel inzicht te geven in wat push- en pullfactoren zijn voor de werving van medewerkers uit de Generatie Y (geboren tussen 1982-2000) en wat de organisatie kan doen (of wat zij juist niet moet doen) om deze groep medewerkers uit de Generatie Y te behouden De hoofdvraag van dit onderzoek is als volgt: “Welke factoren verklaren de verschillen tussen Generatie Y medewerkers die uit dienst zijn getreden en langer dan vijf jaar in dienst zijn, en met welke organisatie inspanningen zijn deze factoren te beïnvloeden?” Voor dit onderzoek is er een combinatie van literatuurstudie en semi-gestructureerde interviews ingezet. Er zijn 5 zogenoemde blijvers (Generatie Y medewerkers die langer dan vijf jaar in dienst zijn) en 5 vertrekkers (Generatie Y medewerkers die de organisatie hebben verlaten) gesproken. In dit onderzoek zijn verschillende onderwerpen omtrent de Generatie Y medewerker en de fit met de organisatie behandeld. Binnen de beantwoording van de deelvragen kwamen sterk de volgende (verzamel)factoren naar voren die verklaren waarom een medewerker bij de organisatie blijft of vertrekt: - Type leiderschap - Werkomgeving - Professionele ontwikkeling - Het voorkomen van professionele ‘moeheid’ - Werk doen dat voldoening geeft Deze factoren zijn zowel vanuit literatuur als vanuit de respondenten genoemd en onderbouwd. Deze factoren bevatten verschillende deelfactoren en zijn ook onderling verweven, bijvoorbeeld omdat leiderschap ook samenhangt met de professionele ontwikkeling, bijvoorbeeld door het bieden van mentorschap en coaching of het toekennen van studiefaciliteiten. Het onderzoek versterkt het beeld dat de mate waarin de organisatie succesvol is in het behouden van de medewerkers, verbonden is met de mate waarin de organisatie succesvol is in het organiseren en leveren van inspanningen op de verschillende factoren. De verklaring van de verschillen tussen de blijvers en vertrekkers zit ook in de wijze waarop zij deze factoren (hebben) ervaren tijdens hun dienstverband. Door ontbreken van goed leiderschap, een werkomgeving met voldoende aandacht en zorg voor de medewerker en een te lage inspanning op de professionele ontwikkeling zijn medewerkers weggegaan of denken zij erover om de locatie te verlaten. Echter zijn er ook factoren die zorgen dat Generatie Y medewerkers graag bij [naam Jeugdzorglocatie] werken, bijvoorbeeld door de inhoud van het werk en het de verbondenheid tussen collega’s in het team. Er is onder deze groep een grote betrokkenheid bij de locatie en het werk, ondanks dat zij ook kritisch zijn. Er moet daarom een inspanning geleverd worden op de factoren om binnen deze factoren te komen tot een betere leer- en werkomgeving voor de Generatie Y medewerker. Beleid dat ooit bedacht is, kan minder goed aansluiten op de Generatie Y medewerker. De organisatie moet daarom mogelijk breken met bepaalde gedachten, visies en beleid en te komen tot een beleid dat zich op de verschillende generaties richt. Het wordt geadviseerd om dit in de gedachte van continuous improvement te implementeren door te meten op deze factoren en de mate waarin de organisatie succesvol is en daarop het beleid aan te passen. Hiermee kan het effect van de pullfactoren gemaximaliseerd worden en het effect van de pushfactoren geminimaliseerd worden.
Item Type:Essay (EAPAA)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Programme:Master Public Management EAPAA (MPM)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/93681
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page