University of Twente Student Theses
Gespiekt?! Spiekbriefjes als hulpmiddel bij informaticatoetsen op het VO
Vries, R.H. de (2022) Gespiekt?! Spiekbriefjes als hulpmiddel bij informaticatoetsen op het VO.
PDF
1MB |
Abstract: | Uit onderzoeken bij universiteiten is gebleken dat het toestaan van zelfgemaakte spiekbriefjes o.a. helpt bij het verminderen van stress bij studenten. Het effect op VO-leerlingen is echter nog onduidelijk. In dit onderzoek is een analyse uitgevoerd op de spiekbriefjes die H4-,V4- en V5-leerlingen hebben gebruikt bij hun informaticatoetsen. Met deze analyse en de antwoorden op een vragenlijst zijn de effecten van de spiekbriefjes op de stresservaring, toetsvoorbereiding en vraagscores van de leerlingen in kaart gebracht. In de analyse zijn de spiekbriefjes onderzocht op inhoud die mogelijk relevant is voor de beantwoording van bepaalde toetsvragen. Door dit te doen op zowel toetsvraag- als leerlingniveau is het mogelijk om zowel algemene trends als de effecten van de spiekbriefjes op specifieke leerlingen (metbijvoorbeeld een hoog of juist laag cijfer) te onderzoeken. Uit de analyse van de vragenlijst is gebleken dat leerlingen minder stress ervaren als een spiekbriefje mag worden gebruikt. Ook bleek dat de leerlingen meer motivatie en structuur bij hun toetsvoorbereiding ervaren als ze een spiekbriefje tijdens de toets mogen gebruiken. Na analyse van de spiekbriefjes en vraagscores bleek dat er hooguit een zeer lichte correlatie is tussen de inhoud van een spiekbriefje en de behaalde vraagscores. |
Item Type: | Essay (Master) |
Faculty: | BMS: Behavioural, Management and Social Sciences |
Subject: | 81 education, teaching |
Programme: | Science Education and Communication MSc (60708) |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/93689 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page