University of Twente Student Theses

Login

Genderonderwijs en Seksuele Diversiteit bij Onderzoek & Ontwerpen in het Voortgezet Onderwijs: Een les in gender en seksuele diversiteit op school

Sanders, ir. P.B.A. (2023) Genderonderwijs en Seksuele Diversiteit bij Onderzoek & Ontwerpen in het Voortgezet Onderwijs: Een les in gender en seksuele diversiteit op school.

[img] PDF
590kB
Abstract:Homofoob gedrag komt regelmatig voor op het voortgezet onderwijs en zodoende komt dit mogelijk ook regelmatig voor bij het vak Onderzoek & Ontwerpen (O&O). Om de situatie voor lhbt-jongeren bij het O&O-onderwijs te verbeteren luidde de hoofdvraag: Hoe kan een O&O-opdracht rondom het thema gender en seksuele diversiteit bijdragen aan een veilig klassenklimaat voor lhbt-jongeren op een middelbare school in midden Nederland? Om deze vraag te beantwoorden werd een les over genderonderwijs ontworpen met daarbij als opdrachtgever Studio 52nd, producent van theatervoorstelling FOK me HOKJE. Het ontwerp wat volgde uit het eerste deel van dit onderzoek werd verbeterd aan de hand interviews en getoetst in een try-out. De try-out gaf de indruk dat de O&O-opdracht succesvol was, in het creëren van meer bewustzijn over gender en seksuele diversiteit in een vwo-onderbouwklas. Deze try-out was slechts een eerste stap om tot een veiliger klassenklimaat voor lhbt-jongeren te komen. Om tot een attitudeverandering in deze klas en in het Nederlandse voortgezet onderwijs in het algemeen te komen, lijkt herhaalde blootstelling aan consistente, geloofwaardige informatie over gender en seksuele diversiteit nodig. Ofwel, meer structurele aandacht voor genderonderwijs lijkt nodig en belangrijk, in zowel deze klas, als in het Nederlandse voortgezet onderwijs in het algemeen.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:05 communication studies, 70 social sciences in general, 77 psychology, 80 pedagogy, 81 education, teaching
Programme:Science Education and Communication MSc (60708)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/94045
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page