University of Twente Student Theses
Maatschappijleer in ontwikkeling : de leerlingen hebben ook een stem!
Sufyan, H.M (2023) Maatschappijleer in ontwikkeling : de leerlingen hebben ook een stem!
PDF
802kB |
Abstract: | Dit onderzoek heeft als doel om antwoord te geven op de vraag: ‘’Wat zijn de opvattingen van leerlingen in het havo en vwo met betrekking tot de integratie van voorstellen voor burgerschap in het beoogde herziene curriculum van het vak maatschappijleer?’’ Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat een significant aantal leerlingen verschillende aspecten van de burgerschapsvoorstellen graag zou willen terugzien in het beoogde herziene curriculum van maatschappijleer. De leerlingen zijn van mening dat zij een adequate basis hebben over de democratische rechtsstaat, maar dat het vergaren van meer kennis over mensen- en kinderrechten hen in staat zal stellen om beter te functioneren in een democratische cultuur. Daarnaast zouden zij specifieke onderwerpen met betrekking tot identiteit en diversiteit in het beoogde herziene curriculum willen zien, zoals informatie over de LHBTQ+ gemeenschap en het (h)erkennen van grenzen. Bovendien is er vraag naar het versterken van vaardigheden zoals communicatie en empathie. In het kort zijn de leerlingen relatief positief over het integreren van de burgerschapsvoorstellen in het beoogde herziene curriculum van maatschappijleer. |
Item Type: | Essay (Master) |
Faculty: | BMS: Behavioural, Management and Social Sciences |
Subject: | 70 social sciences in general |
Programme: | Social Sciences and Humanties Education MSc (68532) |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/95166 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page