University of Twente Student Theses
Hoe leerlingen ondersteund kunnen worden in de ontwikkeling van de burgerschapscompetentie 'omgaan met verschillen'.
Otten, J.H.S. (2023) Hoe leerlingen ondersteund kunnen worden in de ontwikkeling van de burgerschapscompetentie 'omgaan met verschillen'.
PDF
570kB |
Abstract: | Vanwege een toenemend inzicht in de noodzaak van de ontwikkeling van burgerschapscompetenties van Nederlandse jongeren, staat sinds 2021 in de wet beschreven dat scholen actief bezig moeten zijn met burgerschapsvorming. Scholen en docenten hebben daarbij meer praktische handvatten nodig en de onderzoeker wil daar in dit onderzoek gehoor aan geven door onderzoek te doen naar de manier waarop leerlingen ondersteund kunnen worden in de ontwikkeling van de burgerschapscompetentie ‘omgaan met verschillen’. Voor dit onderzoek is een lesontwerp gemaakt dat erop gericht is om leerlingen te ondersteunen in de ontwikkeling van de burgerschapscompetentie omgaan met verschillen waarbij de items attitude, vaardigheden en reflectie zijn verwerkt in het lesontwerp. Met behulp van een meetinstrument voor burgerschapscompetentie van is vervolgens het effect van de lessen op de burgerschapscompetenties van leerlingen gemeten. Bij de items attitude en vaardigheden is in dit onderzoek een gering negatief effect gemeten en bij het item reflectie een gering positief effect. Een belangrijke aanbeveling voor verder onderzoek is om de onderzoekspopulatie te vergroten waarbij er ook op meerdere scholen onderzoek gedaan wordt en waarbij over een langere periode, meerdere lessen aangeboden worden aan de leerlingen. |
Item Type: | Essay (Master) |
Faculty: | BMS: Behavioural, Management and Social Sciences |
Subject: | 70 social sciences in general |
Programme: | Social Sciences and Humanties Education MSc (68532) |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/95240 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page