University of Twente Student Theses
De afstand overbruggen : Een ontwerponderzoek naar een curriculum voor Vrijeschool Afstandsonderwijs voor de Vrijeschool Zutphen VO.
Servais, J. (2023) De afstand overbruggen : Een ontwerponderzoek naar een curriculum voor Vrijeschool Afstandsonderwijs voor de Vrijeschool Zutphen VO.
PDF
1MB |
Abstract: | Dit ontwerponderzoek is opgezet naar aanleiding van de uitdagingen van online onderwijs ten tijde van de Coronapandemie in het aanbieden van Vrijeschoolonderwijs op de Vrijeschool Zutphen. Binnen het havo/vwo bovenbouw-team van de Vrijeschool Zutphen ben ik een ontwerponderzoek gestart met als doel een curriculum te ontwerpen voor Vrijeschool Afstandsonderwijs. In de analysefase heb ik gebruikgemaakt van literatuurstudie met betrekking tot afstandsonderwijs en curriculumontwikkeling. Op basis hiervan heb ik een theoretisch kader vastgesteld. Daarnaast heb ik gebruikgemaakt van een contextanalyse om Vrijeschooldoelen vast te stellen. Vervolgens heb ik een doelgroep-analyse verricht door het inzetten van enquêtes en focusgroep-bijeenkomsten om ervaringen van docenten en leerlingen te peilen op basis van de vastgestelde Vrijeschooldoelen. In de ontwerpfase heb ik de ontwerpeisen voor het curriculum geformuleerd. Het prototype voor een curriculum Vrijeschool Afstandsonderwijs, gebaseerd op deze ontwerpeisen, is tot een globaal ontwerp; de elementen van het curriculum zijn uitgewerkt, maar het ontwerp is nog niet inzetbaar in de praktijk. De evaluatie- en ontwikkelfase van het onderzoek heeft plaatsgevonden met betrokkenen bij het curriculumontwerp uit de onderwijspraktijk. Naar aanleiding van de evaluatie is er een volgend concept ontwikkeld voor een curriculum voor Vrijeschool Afstandsonderwijs dat al gedeeltelijk ingezet kan worden in de praktijk. |
Item Type: | Essay (Master) |
Clients: | Vrijeschool Zutphen, Zutphen, Netherlands |
Faculty: | BMS: Behavioural, Management and Social Sciences |
Subject: | 81 education, teaching |
Programme: | Teaching Social Sciences and Humanities in secondary education MSc (68535) |
Awards: | MA |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/95687 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page