University of Twente Student Theses
Het ontwerpen van probleemgestuurd natuurkundeonderwijs in een 3-havoklas
Loenhout, F.H.C. van (2023) Het ontwerpen van probleemgestuurd natuurkundeonderwijs in een 3-havoklas.
PDF
2MB |
Abstract: | Het doel van dit onderzoek was om een ontwerp te maken voor een lessenserie die gebruikmaakt van probleemgestuurd natuurkundeonderwijs. Deze PGO-module moest geschikt zijn voor 3-havoleerlingen. Het gebruik ervan is een mogelijke oplossing om hun motivatie te verhogen. Om een dergelijke PGO-module te ontwerpen heb ik eerst een theoretisch kader opgebouwd waarin aandacht was voor de herkomst en definitie van deze werkvorm: hoe is PGO opgebouwd, hoe leren leerlingen, wat voor begeleiding komt erbij kijken en welke effecten op bijvoorbeeld motivatie van leerlingen worden er in de literatuur beschreven? Na dit theoretische onderzoek heb ik een verkennend gesprek gehouden met de vakdocent op de school over de wensen en eisen die hij aan een PGO-module stelt. Deze eisen, samen met de lessons-learned uit de literatuur, vormen het programma van eisen. Aan de hand van een ontwerpmodel en deze eisen heb ik vervolgens de lessenserie ontworpen. Het ontworpen materiaal bestaat uit lesmateriaal over probleemoplossen, een PGO-probleem met aanvullend materiaal en een rubriek om leerlingwerk te beoordelen. Al het materiaal is aan het programma van eisen getoetst en door drie natuurkundedocenten gereviewd. Deze module is daarna getest in de 3-havoklas. Op basis daarvan heb ik een uitgebreidere conclusie en discussie opgesteld. |
Item Type: | Essay (Master) |
Faculty: | BMS: Behavioural, Management and Social Sciences |
Subject: | 33 physics, 81 education, teaching |
Programme: | Science Education and Communication MSc (60708) |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/95752 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page