University of Twente Student Theses

Login

Effectief gebruik van technologische hulpmiddelen door leerlingen in het wiskundeonderwijs

Anoniem, A. (2023) Effectief gebruik van technologische hulpmiddelen door leerlingen in het wiskundeonderwijs.

[img] PDF
2MB
Abstract:De belangrijkste aanleiding voor dit onderzoek is het grote verschil in standpunten tussen onderzoekers over ICT-gebruik in het wiskundeonderwijs. Aan de ene kant wordt de positieve invloed van technologie in de klas benadrukt, aan de andere kant is er nog veel kritiek op technologische hulpmiddelen als bron van afleiding voor de leerlingen. Daarom zijn er 2 lessen gegeven aan twee verschillende klassen 4 vwo wiskunde B (een les per klas) over hetzelfde wiskundige onderwerp; bij de ene klas moesten de leerlingen een laptop gebruiken, bij de andere klas waren alle technologische hulpmiddelen verboden, inclusief de grafische rekenmachine. De twee belangrijkste doelen van dit onderzoek zijn: 1. Kijken of er een verschil in prestaties is tussen leerlingen die de laptop gebruikten en de andere leerlingen, ongeacht de al bestaande kennis in wiskunde van de leerlingen. 2. Kijken of er een verschil is tussen beide klassen omtrent de mate van afleiding door technologische hulpmiddelen tijdens de lessen. Om conclusies te kunnen trekken is een toets over de lesstof en een vraag over de zelfbeoordeling van de leerlingen over hun afleiding door technologische hulpmiddelen gebruikt. In totaal deden 48 leerlingen mee: 22 leerlingen in de klas zonder laptop en 26 in de andere klas. Beide klassen hebben uiteindelijk gelijk aan elkaar gepresteerd met een score van 5.7 uit 8. Beide klassen waren bovendien nauwelijks door technologie afgeleid maar de klas die de laptop gebruikte, was iets meer afgeleid dan de andere. Hoewel technologische hulpmiddelen in de klas zonder laptop niet waren toegestaan, werden sommige leerlingen toch door technologie afgeleid. In de conclusie bleek dat we, zowel voor doel 1 als voor doel 2, geen verschil zien tussen beide groepen (met en zonder laptop), omdat de resultaten niet significant zijn.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Programme:Science Education and Communication MSc (60708)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/96594
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page