University of Twente Student Theses
Het ontwikkelen van een digitale tool voor peer feedback
Tromp, Leroy (2024) Het ontwikkelen van een digitale tool voor peer feedback.
PDF
933kB |
Abstract: | In dit ontwerponderzoek wordt een digitale tool ontwikkeld ter ondersteuning van peer feedback activiteiten in de klas. De tool is in de vorm van een webapplicatie die leerlingen begeleidt bij het uitvoeren van een leeractiviteit waarbij ze consensus met elkaar moeten vormen over de antwoorden van enkele vraagstukken. De focus van dit onderzoek is het ontwerpen van de webapplicatie ten behoeve van de hierboven beschreven activiteit. Om een eerste indruk te krijgen van de effectiviteit van de webapplicatie in onderwijssituaties, werd een korte evaluatie gedaan met betrekking tot de probleemoplosvaardigheden en het zelfvertrouwen van de leerlingen. De onderzoeksgroep bestond uit twee vergelijkbare leerjaar 4 vwo klassen. De experimentele groep werd naast het regulier curriculum aan een drietal interventies met de webapplicatie onderworpen. De controlegroep volgde het regulier lesprogramma. De lessenserie ging over kracht, beweging en energieomzettingen. Ondanks enkele bugs en verbeterpunten was de ontwikkelde prototype webapplicatie redelijk succesvol in het ondersteunen van leerlingen en docent in het uitvoeren van peer feedback activiteiten. Bij het uitproberen van de applicatie in onderwijssituaties, zagen wij dat de interventie niet onder deed voor het regulier curriculum. |
Item Type: | Essay (Master) |
Faculty: | BMS: Behavioural, Management and Social Sciences |
Subject: | 81 education, teaching |
Programme: | Science Education and Communication MSc (60708) |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/98592 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page