University of Twente Student Theses

Login

Visuele oriëntatiemetaforen in advertenties: Het effect van ruimtelijke structuren uit de omgeving op percepties van product- en merkeigenschappen

Strien, M.L. van (2008) Visuele oriëntatiemetaforen in advertenties: Het effect van ruimtelijke structuren uit de omgeving op percepties van product- en merkeigenschappen.

[img] PDF
521kB
Abstract:Objecten kunnen abstracte eigenschappen uitstralen, omdat we de ruimtelijke, relationele structuren van het object associëren met de ruimtelijke relationele structuren uit onze eerdere ervaringen met de omgeving. Zo kan een hoog gebouw een imposante indruk achterlaten omdat we vroeger als kind opkeken naar onze langere ouders. Wanneer objecten abstracte eigenschappen kunnen uitstralen, zou dit ook moeten gelden voor de manier waarop producten in reclames worden neergezet. Stilistische vormen zouden de perceptie van de abstracte eigenschappen kunnen beïnvloeden. In dit onderzoek werd in drie studies onderzocht of advertenties waarin gebruik wordt gemaakt van visuele oriëntatiemetaforen, die gebaseerd zijn op zogenoemde image schemas, andere productassociaties en een positievere reclame- en productattitude met zich meebrengen, in vergelijking tot advertenties waarin in mindere mate of tegenovergesteld gebruik wordt gemaakt van visuele oriëntatiemetaforen. In studie 1 werd onderzocht of de gebruikte camerahoek in een advertentie de gewenste productevaluaties van de kijker beïnvloedde. In studie 2 werd onderzocht of het gebruik van een duidelijk gesloten vorm een positievere uitwerking had op de gewenste productevaluaties ten opzichte van een mindere duidelijk gesloten vorm. In studie 3 werd op een andere manier gebruik gemaakt van een gesloten vorm. De voorspellingen wat betreft productassociaties en attitudes werden grotendeels bevestigd. In alle drie de studies werd eveneens de mate van Need for Cognition meegenomen. Resultaten lieten zien dat de effecten van de verschillende manipulaties het grootst waren bij mensen met een hoge Need for Cognition
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:05 communication studies
Programme:Communication Studies MSc (60713)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/58397
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page