University of Twente Student Theses

Login

De invloed van relationship quality op de brand equity in de business-to-businessmarketing: een case study bij TNO

Mol, M.J.J. (2008) De invloed van relationship quality op de brand equity in de business-to-businessmarketing: een case study bij TNO.

[img] PDF
250kB
Abstract:Met name in de business-to-businessmarketing is relationship marketing een dominerende aanpak geworden. De aandacht ligt hierbij op het tot stand brengen, behouden en versterken van langlopende klantrelaties. Relationship quality is een manier om deze langlopende klantrelaties te beïnvloeden. Het doel hiervan is het versterken van reeds sterke relaties en het veranderen van ongeïnteresseerde klanten in loyale klanten. Uit de literatuur komen vier determinanten van relationship quality naar voren, te weten: perceived service quality, trust, commitment en satisfaction. In deze studie wordt verondersteld dat deze vier determinanten een positief effect hebben op de brand equity van een organisatie. Deze brand equity wordt gevormd door de determinanten brand associations, brand quality en brand loyalty. Het doel van deze studie is te onderzoeken welke effecten de determinanten van relationship quality op de determinanten van brand equity hebben. Met een survey, die is verspreid onder klanten van TNO, is geprobeerd op deze vraag antwoord op te vinden. Uit de resultaten blijkt dat voor de determinant brand associations geldt, dat alleen perceived service quality bepalend is voor deze determinant. De determinant brand quality blijkt door de determinant perceived service quality, satisfaction en trust te kunnen worden verklaard. Ook de brand loyalty kan door satisfaction en trust worden verklaard. Met de kennis over de invloed van de determinanten van relationship quality op de determinanten van de brand equity weten managers beter hoe zij de merkassociaties, de waargenomen merkkwaliteit en de waargenomen merkloyaliteit specifiek kunnen verbeteren
Item Type:Essay (Master)
Clients:
TNO
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:05 communication studies
Programme:Communication Studies MSc (60713)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/58434
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page