Congruentie : de interactieve effecten van congruentie tussen logo ontwerp en lettertype ontwerp op de merkperceptie

Vulder, R.S. de (2008)

Doordat de prijskwaliteitsverschillen in productcategorieën steeds kleiner worden, neemt het belang van een onderscheidend productuiterlijk toe. Verscheidende onderzoeken hebben aangetoond dat logo's en lettertypen op zichzelf betekenissen met zich meedragen en hierdoor invloed uitoefenen op hoe het product door de consument wordt gezien. In dit onderzoek wordt bekeken of congruentie (overeenstemming) tussen de betekenissen van het logo en lettertype van een product een positief effect heeft op de verwerkingstijd, de prijsverwachting, attitude ten opzichte van het product en de intentie om het product te kopen. Tevens is gekeken of er verschil was in de invloed van congruentie wanneer er onderscheid gemaakt werd tussen high-en low-involvement producten. Uit dit onderzoek is gebleken dat de intentie om het product te kopen inderdaad steeg wanneer er sprake was van congruentie tussen de betekenissen van het logo en lettertype.
scriptie_R_de_Vulder.pdf