University of Twente Student Theses

Login

Zelfreferentie, zelfwaardering en productvoorkeur : Hoe het gebruik van de letter ‘i’ kan leiden tot naampreferentie

Wiebenga, J. (2007) Zelfreferentie, zelfwaardering en productvoorkeur : Hoe het gebruik van de letter ‘i’ kan leiden tot naampreferentie.

[img] PDF
451kB
[img] Microsoft Word
499kB
Abstract:In het huidige onderzoek is de rol van zelfreferentie, zelfwaardering en de relevantie van een product onderzocht op de voorkeur voor productnamen. Gekeken is of zelfrefererende voorvoegsels in productnamen leiden tot zelfreferentie en door zelfassociatie tot voorkeur. In navolging van eerder onderzoek werd verwacht dat bedreiging van de zelfwaardering en de mate van relevantie van een product voor die dreiging het effect van zelfreferentie op de evaluatie van productnamen zou versterken (Brendl, Chattopadhyay, Pelham, & Carvallo, 2005). De resultaten ondersteunen deze verwachtingen. Wanneer mensen aan moesten geven waarom ze niet trendy waren, terwijl het belang hiervan werd benadrukt en dus hun zelfwaardering bedreigd werd, was het effect van de zelfrefererende voorvoegsels ‘I’ en ‘My’ op de evaluatie van productnamen sterker dan wanneer mensen aan moesten geven waarom ze wel trendy waren en dus de zelfwaardering bevestigd werd. Dit effect werd versterkt wanneer de productnamen gepaard gingen met afbeeldingen van trendy artikelen en dus relevant waren voor de zelfwaardering in vergelijking met neutrale artikelen die irrelevant waren voor de zelfwaardering
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:05 communication studies
Programme:Psychology BSc (56604)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/58967
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page