University of Twente Student Theses

Login

Interpersoonlijke Massamediale Communicatie - Een Contradictio in Terminis?

Reijden, M.S.E. van der (2007) Interpersoonlijke Massamediale Communicatie - Een Contradictio in Terminis?

[img] PDF
1MB
Abstract:In eerder onderzoek is aangetoond, dat massamediale communicatie meer wordt vertrouwd, wanneer deze kenmerken van interpersoonlijke communicatie bevat (Stafford & Faber, 2005). Ook op internet zijn consumenten namelijk op zoek naar mond-tot-mond reclame (O'Brien, 1998) over producten of diensten waarvan zij te weinig kennis of waarmee zij te weinig ervaring hebben (Rosen, 2000; Ranshuysen, 2005). Voor poppodium Atak ligt hier een interessant onderzoeksgebied. Mond-tot-mond reclame en internet vormen namelijk de belangrijkste drijfveren van haar publiek om concerten en danceavonden in Atak te bezoeken (Ranshuysen, 2005). In dit onderzoek is een marketinguiting - een online aankondiging voor een concert in Atak - gemanipuleerd, zodat deze kenmerken bevat van interpersoonlijke communicatie. Hierbij zijn ten eerste een persoonlijke tekst, met aanspreekvormen en subjectieve toeschrijvingen, en ten tweede een aantal reacties op de aankondiging ingezet. Er worden verbanden verondersteld en aangetoond tussen het persoonlijk maken van informatie enerzijds en interactie anderzijds op de afhankelijke variabelen vertrouwen, overtuigingskracht en gedragsintentie. De resultaten laten zien, dat de need for cognition van de respondenten, oftewel de mate waarin zij plezier beleven aan nadenken, een cruciale rol speelt in de gevonden relaties tussen de variabelen. De persoonlijke tekst bleek in combinatie met lage need for cognition een positief effect op vertrouwen te genereren, terwijl de hoge need for cognition juist in combinatie met de interactie aanzette tot meer vertrouwen. Hierover volgen een aantal conclusies, die het effect van need for cognition op de variabelen verklaren. Ook worden er enkele implicaties voor verder onderzoek en de praktijk besproken.
Item Type:Essay (Master)
Clients:
Poppodium Atak
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:05 communication studies
Programme:Communication Studies MSc (60713)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/624
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page