University of Twente Student Theses

Login

Dynamische en statische representaties op het digitale schoolbord

Kreisel, Antje (2011) Dynamische en statische representaties op het digitale schoolbord.

[img] PDF
2MB
Abstract:Digitale schoolborden zijn de laatste jaren onder meer in de aandacht van het onderwijs. Uit onderzoek blijken een aantal voordelen, die de aantrekkelijkheid van de technologie bevorderen ten opzichte van klassikale schoolborden. Daarbij horen onder andere de verhoging van de interactie in de les en de hoge motivatie van leerlingen doordat ze meer aandacht hebben. Voor leraren ligt het grootste voordeel in de mogelijkheid om materiaal te kunnen hergebruiken en om materiaal tijdens gebruik te kunnen manipuleren. De manipulatie kan op verschillende manieren gebeuren, zoals losse objecten verschuiven of draaien op het scherm. Echter, de vraag blijft bestaan of al deze voordelen ook terug te vinden zijn in de leerprestaties van leerlingen. Dit project onderzoekt het leereffect van dynamische representaties in vergelijking tot statische representaties door middel van het gebruik van een digitaal schoolbord. In dit project ligt de dynamiek van de representatie in de mogelijkheid om de representatie te kunnen roteren en manipuleren. Dit wordt gedaan aan de hand van het onderwerp aanzichten voor het vak rekenen in vergelijking met statische afbeeldingen voor datzelfde onderwerp. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een bestaande applet voor het digibord voor basisschoolgroep 4.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:02 science and culture in general
Programme:Educational Science BSc (56613)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/63506
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page