University of Twente Student Theses

Login

Gebruiksaanwijzingen: technisch of motiverend? Een onderzoek naar effecten van het uitgangspunt in een gebruiksaanwijzing.

Loorbach, N.R. (2002) Gebruiksaanwijzingen: technisch of motiverend? Een onderzoek naar effecten van het uitgangspunt in een gebruiksaanwijzing.

[img] PDF
1MB
Abstract:Moeten gebruiksaanwijzingen puur technische teksten zijn waarin de bruikbaarheid centraal staat, of moeten ze ook aantrekkelijk gemaakt worden om de gebruiker te motiveren? Deze vraag is onderzocht in een experiment, waarbij is gekeken of er verschillen bestaan in effecten op prestatie, waardering, eigen-effectiviteit en koopbereidheid. Er zijn twee gebruiksaanwijzingen ontworpen op basis van de gebruiksaanwijzing van de Malibu 300; een vaste, draagbare telefoon. Vervolgens hebben 40 proefpersonen met behulp van de toegewezen gebruiksaanwijzing 12 opdrachten uitgevoerd met de Malibu 300. Voor en na de opdrachten hebben zij vragenlijsten ingevuld. Uit het onderzoek blijkt dat taken met behulp van een motiverende gebruiksaanwijzing niet effectiever en niet efficiënter werden uitgevoerd dan met behulp van een technische gebruiksaanwijzing. Wel voerden vrouwen en mensen met een maatschappij-wetenschappelijke studierichting significant meer taken correct uit wanneer zij de motiverende gebruiksaanwijzing gebruikten. De motiverende gebruiksaanwijzing werd hoger gewaardeerd dan de technische gebruiksaanwijzing. De eigen-effectiviteit was niet hoger, de Malibu 300 werd niet hoger gewaardeerd en de bereidheid om een Malibu 300 te kopen was niet groter wanneer de bijbehorende gebruiksaanwijzing motiverend is. Er is wel een positieve samenhang gevonden tussen de waardering voor de gebruiksaanwijzing enerzijds en productwaardering, effectiviteit en efficiëntie van taakuitvoering anderzijds. Uit dit onderzoek komt naar voren dat motiverende elementen de waardering voor de gebruiksaanwijzing verhogen, waardoor ze indirect een bescheiden effect hebben op de effectiviteit en efficiëntie van taakuitvoering, op de waardering voor het product en op de koopbereidheid.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:05 communication studies
Programme:Communication Studies MSc (60713)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/67698
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page