University of Twente Student Theses

Login

Key players in de communicatie over biologische voeding

Lotgerink, Nadia (2016) Key players in de communicatie over biologische voeding.

[img]
Preview
PDF
2MB
Abstract:Mensen zoeken tegenwoordig sneller naar informatie op internet en sociale media. Vroeger gebeurde dit via de massamedia. Het is daarom van belang om inzicht te krijgen in de situatie op sociale media. In dit onderzoek werd onderzocht wie invloedrijke sociale media gebruikers op het gebied van biologische voeding zijn en wat zij daarover zeggen. Welke voordelen en nadelen brengen de key players naar voren en op welke manier communiceren zij dit? Hiervoor werd gekeken naar welke tone of voice de key players gebruikten. De key players zijn, via de onderzoekstool Coosto, aan de hand van vooraf gestelde criteria geselecteerd. Deze criteria betreffen aantal volgers, reacties en berichten van de key players. Alle berichten van deze key players zijn, in de periode van een half jaar, geanalyseerd. Er is gekeken naar demografische variabelen, tone of voice, houding en brongebruik. Dit onderzoek toonde aan dat de key players in de biologische voeding voornamelijk organisaties zijn. Het zijn gezondheidswebsites, communities of biologische winkels. Het grootste verschil is dat op Facebook alleen over de voordelen van biologische voeding wordt gesproken en op Twitter ook de nadelen worden benadrukt. De voor- en nadelen werden meestal met een neutrale tone of voice gebracht. Wat het brongebruik betreft waren de besproken onderwerpen niet erg divers en diepgaand. Men krijgt geen compleet en mogelijk een vertekend beeld wanneer men naar informatie over biologische voeding zoekt. De berichten van de key players geven niet veel variatie en diepgang in de onderwerpen die bekend zijn van biologische voeding. Op Facebook zal men andere informatie vinden dan op Twitter. Op Facebook worden voornamelijk de voordelen benadrukt en op Twitter waren ook nadelen benadrukt. Beide sociale media kanalen geven geen representatieve weerspiegeling van de werkelijke informatie over biologische voeding.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:70 social sciences in general, 77 psychology
Programme:Psychology BSc (56604)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/69092
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page