University of Twente Student Theses

Login

Mensenrechteneducatie in Maatschappijleerboeken: een case study : verslag van Onderzoek van Onderwijs voor de eerstegraadsbevoegdheid Leraar Voortgezet Onderwijs Maatschappijleer en Maatschappijwetenschappen

Kort, F. de (2016) Mensenrechteneducatie in Maatschappijleerboeken: een case study : verslag van Onderzoek van Onderwijs voor de eerstegraadsbevoegdheid Leraar Voortgezet Onderwijs Maatschappijleer en Maatschappijwetenschappen.

[img]
Preview
PDF
2MB
Abstract:Dit onderzoek had als hoofdvraag: in welke mate is er ruimte voor mensenrechteneducatie binnen het vak maatschappijleer zoals vormgegeven in het leerboek Seneca Maatschappijleer havo-vwo? Hiervoor heb ik eerst drie deelvragen beantwoord. Met behulp van een literatuuronderzoek heb ik criteria voor mensenrechteneducatie binnen het vak maatschappijleer vastgesteld (1). Door middel van een inhoudsanalyse van het leerboek heb ik kunnen beantwoorden in hoeverre het leerboek aan deze criteria voldoet (2) en door middel van halfgestructureerde interviews met de auteurs van het leerboek heb ik een aantal mogelijkheden en obstakels (3) ontdekt voor het aanpassen van het leerboek aan deze criteria van mensenrechteneducatie. Ik ben tot de conclusie gekomen dat er slechts in beperkte mate ruimte is voor mensenrechteneducatie binnen het vak maatschappijleer zoals vormgegeven in het leerboek Maatschappijleer havo-vwo van Seneca. De meeste concepten van mensenrechteneducatie komen slechts impliciet voor. Hierdoor voldoet het leerboek niet aan de criteria, maar zijn er wel aanknopingspunten om mensenrechten expliciet te maken. Er moet echter aan een aantal voorwaarden voldaan worden om die ruimte te kunnen benutten. Deze voorwaarden zijn zowel terug te voeren op kennis, inzicht en wil van de kant van de auteurs, maar ook op pragmatische en commerciële overwegingen van de uitgever.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:70 social sciences in general, 81 education, teaching, 86 law, 89 political science
Programme:Teaching Social Sciences and Humanities in secondary education MSc (68535)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/71450
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page