University of Twente Student Theses

Login

Effectief aansluiten : een onderzoek naar de effecten van schuine aansluitingen op de capaciteit en verkeersveilighedi van rotondes

Klok, E. (2008) Effectief aansluiten : een onderzoek naar de effecten van schuine aansluitingen op de capaciteit en verkeersveilighedi van rotondes.

[img] PDF
1MB
Abstract:Rotondes zijn er in vele soorten en maten. In Nederland zijn de meeste er echter vooral op gericht om de snelheid van de auto´s te minderen terwijl de capaciteit van ondergeschikt belang wordt geacht. De vraag is echter of we in Nederland niet te ver zijn doorgeslagen in het verkeersveiligheidsaspect. Daar komt nog bij dat het nog maar de vraag is of capaciteitsverhogende maatregelen ook een negatieve invloed hebben op de verkeersveiligheid van rotondes. Één van de ingrepen op de geometrie op een rotonde om de capaciteit te verhogen is het schuiner aansluiten van de zijwegen. De schuinte van een aansluiting komt in dit geval terug in de straal van de aansluitboog van de toerit. Er geldt dat hoe groter de straal, hoe schuiner de aansluiting is. Er zou moeten gelden dat door de hogere snelheid op schuinere aansluitingen en een vermindering van de hinder van het verkeer dat afslaat de capaciteit hoger is. Deze studie richt zich op de effecten van de schuinere aansluitingen op zowel de verkeersveiligheid als de capaciteit van rotondes. De bijbehorende doelstelling is: Het bepalen van de effecten van schuinere aansluitingen op de capaciteit en de verkeersveiligheid van rotondes.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:ET: Engineering Technology
Subject:56 civil engineering
Programme:Civil Engineering BSc (56952)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/71765
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page