University of Twente Student Theses

Login

Het ontwerpen van een nieuw achterframe voor de Track T-800CDI dieselmotorfiets zodat deze dienst doet als diesel tank en het huidige achterframe vervangt.

Duijne, S. van (2011) Het ontwerpen van een nieuw achterframe voor de Track T-800CDI dieselmotorfiets zodat deze dienst doet als diesel tank en het huidige achterframe vervangt.

[img] PDF
4MB
Abstract:Het bedrijf E.V.A. Products B.V. produceert de diesel motorfiets Track T-800DCi. De Track T-800CDi is uniek in zijn soort, er zijn geen andere consumenten motorfietsen op diesel. Omdat deze motorfiets zo innovatief is, zal de Track T-800CDi met nieuwe ontwikkelingen komen. Onderdeel hiervan is het herontwerpen van het achterframe zodat deze ook dienst doet als diesel tank. De Track T-800CDi valt binnen de categorie allroad motoren. Deze worden in Nederland veel gebruikt voor woon werk verkeer, omdat de berijder hoog zit en zo veel overzicht op het verkeer kan houden. Ook wordt er bagage mee genomen op de motorfiets, dus deze motoren hebben over het algemeen koffers aan de motor zitten. De productie methode voor het achterframe is rotatie gieten. Dit een methode waarbij de vorm redelijk complex en groot kan zijn. Doordat er in een mal kunststof korrels worden gedaan, deze gedraaid en verwarmd wordt, smelt de kunststof tegen de wand van de mal. In de mal kunnen ook (metalen) inserts worden geplaatst, deze komen dan in het kunststof vast te zitten en kunnen bijvoorbeeld bevestigingspunten vormen voor bouten. Wat nu onderzocht moet worden is of het achterframe inderdaad van kunststof kan worden geproduceerd en deze de lasten kan dragen. Door middel van berekeningen wordt gekeken of dit daadwerkelijk mogelijk is. Hierbij worden de eigenschappen van de kunststof meegenomen. De wetgeving is vrij duidelijk over het feit dat de onderdelen veilig moeten zijn voor de berijders. Het geheel moet deugdelijk zijn, ook bij een aanrijding. Na het vooronderzoek kunnen er concepten worden ontwikkeld en kan er gekeken worden naar de sterkte van de verschillende concepten. Ook wordt gekeken of de tankinhoud voldoet aan de eis. Bij de drie concepten was dit het geval, maar qua sterkte verschillen de concepten, hierbij is de sterkste van de drie gekozen. Het beste concept is verder doorontwikkeld, hierbij rekening houdend met de bevestigingspunten, accu, zekeringen en dieselpomp. De conclusie van het onderzoek is dat het mogelijk is een dragend achterframe van kunststof te realiseren, mits de krachten op de bevestigingspunten van de tank worden verdeeld.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:ET: Engineering Technology
Subject:20 art studies
Programme:Industrial Design BSc (56955)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/72148
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page