University of Twente Student Theses

Login

FORMATIEVE FEEDBACK ALS ONDERSTEUNING: ZITTEN LEERLINGEN HIER WEL OP TE WACHTEN? : Onderzoek naar het gebruik van formatieve feedback tijdens het werken met een online rekenprogramma door leerlingen uit groep 7 en 8 binnen het speciaal onderwijs.

Pol-van Zuilekom, Renate (2017) FORMATIEVE FEEDBACK ALS ONDERSTEUNING: ZITTEN LEERLINGEN HIER WEL OP TE WACHTEN? : Onderzoek naar het gebruik van formatieve feedback tijdens het werken met een online rekenprogramma door leerlingen uit groep 7 en 8 binnen het speciaal onderwijs.

[img]
Preview
PDF
2MB
Abstract:Een actieve betrokkenheid van de leerling bij het leerproces met het doel om onderwijsopbrengsten te verhogen is belangrijk (Inspectie van Onderwijs, 2010). Ook vanuit het oogpunt van de 21st century skills moeten leerlingen meer betrokken worden bij hun eigen leerproces (Voogt & Roblin, 2010). Binnen dit opbrengstgericht werken neemt formatieve feedback een belangrijke rol in. Het is één van de meest invloedrijke factoren op leerprestaties (Hattie, 2013; Shute, 2008). Het doel van dit onderzoek is te onderzoeken welke factoren tijdens het leerproces een rol spelen bij leerlingen in het wel of niet gebruik maken van formatieve feedback. Hierbij zal tevens gekeken worden in welke mate leerlingen gebruik maken van formatieve feedback tijdens een online rekenprogramma. Hiervoor is een mixed methods research gehouden op een school voor speciaal onderwijs.Tegen de verwachting in tonen de resultaten van het onderzoek dat de proefpersonen bijna allemaal gebruik maken van formatieve feedback tijdens het online rekenprogramma.Wel is duidelijk naar voren gekomen dat de aangeboden feedback voor alle leerlingen duidelijk genoeg moet zijn om ook effectief te kunnen zijn en dat de factor zekerheid een grote rol speelt bij het wel of niet gebruik maken van formatieve feedback.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:77 psychology
Programme:Psychology MSc (66604)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/72504
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page