University of Twente Student Theses

Login

HET GEBRUIK VAN ANALOGIEËN VOOR CONCEPTUELE UITLEG VAN ELEKTRICITEIT

Vermeulen, H.C. (2017) HET GEBRUIK VAN ANALOGIEËN VOOR CONCEPTUELE UITLEG VAN ELEKTRICITEIT.

[img]
Preview
PDF
971kB
Abstract:Elektriciteit is een lastig onderwerp om uit te leggen omdat het vrij abstract is en moeilijk te visualiseren. Het is echter ook een alomtegenwoordig fenomeen in ons leven en een goed begrip ervan zou veel gevaarlijke situaties kunnen helpen voorkomen. Om het onderwijs van elektriciteit in de natuurkunde les op de middelbare school te helpen verbeteren, zijn tijdens dit onderzoek drie analogieën voor het elektrisch circuit uitgetest op een drietal leerlingen. De leerlingen hebben een aantal maal een diagnostische, conceptuele toets gemaakt om hun voortgang te peilen op verschillende concepten en zijn ten slotte geïnterviewd. De analogie van stuwdammen en stuwmeren was het meest succesvol en lijkt voornamelijk geschikt voor de uitleg van weerstanden. De analogie van water in buizen presteerde iets minder, en lijkt voornamelijk geschikt voor de uitleg van spanning en stroom. De laatste analogie die getest is, die van een bewegende menigte, leverde misconcepties op, en is waarschijnlijk ongeschikt voor het onderwijs.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:81 education, teaching
Programme:Science Education and Communication MSc (60708)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/72534
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page