University of Twente Student Theses

Login

De Effectiviteit van een adaptieve leeromgeving in wereldoriëntatie op de motivatie en leerprestatie van leerlingen.

Boxtel, D. van (2017) De Effectiviteit van een adaptieve leeromgeving in wereldoriëntatie op de motivatie en leerprestatie van leerlingen.

[img] PDF
991kB
Abstract:Een adaptieve leeromgeving past het leermateriaal aan naar de wensen en behoeften van leerlingen. De onderzoeksvraag die in dit onderzoek centraal stond was: Wat is het effect van het gebruik van een adaptieve leeromgeving in wereldoriëntatie op de motivatie en leerprestatie van leerlingen? Om dit te onderzoeken is een (adaptieve) leeromgeving, met de vorm van een bordspel ontworpen. Adaptiviteit in de vragen is toegepast volgens het principe van Tomlinson (1996) “Van meer gestructureerd naar meer open”. Dit onderzoek bevatte een pre- en post experimenteel design waarbij 92 leerlingen uit verschillende klassen van verschillende basisscholen deelnamen. Elke klas is willekeurig verdeeld over de controleconditie (N = 42) en adaptieve conditie (N = 50). De motivatie van leerlingen is gemeten door de stemming van leerlingen direct na het spelen van het spel te bepalen en een motivatievragenlijst met stellingen over het spel direct na het spelen van het spel af te nemen. De onderzoeksresultaten laten geen verschil in stemming tussen de condities zien. Uit de resultaten is wel gebleken dat dat leerlingen in de adaptieve conditie significant hoger scoorden op de motivatievragenlijst over het spel. Daarnaast hebben de onderzoeksresultaten geen verschil tussen condities in leerresultaten laten zien.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:81 education, teaching
Programme:Psychology MSc (66604)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/74227
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page