University of Twente Student Theses

Login

De invloed van framing, afleiding en individuele verschillen in NFP op het consumentengedrag

Bozkurt, E. (2008) De invloed van framing, afleiding en individuele verschillen in NFP op het consumentengedrag.

[img] PDF
4MB
Abstract:Prijspartitionering is een veelvuldig gebruikte strategie, waarbij prijzen van producten/diensten opgedeeld worden in meerdere componenten. Onderzoek veronderstelt een gunstig effect op het consumentengedrag. De werking van gepartitioneerde aanbiedingen is onderzocht in een 2 (framing: positief vs. negatief) x 2 (afleiding: wel vs. niet) x 2 (Need for Precision: hoog vs. laag) scenario-experiment (n=160) met een low-budget vliegvakantie. Onderzoeksresultaten laten zien dat zowel framing als afleiding bijdragen aan de positieve invloed van prijspartitionering op consumentenreacties. NFP bleek de invloed van beide factoren niet sterk te beïnvloeden. Een verwacht mediërend effect van scepticisme werd bevestigd, maar van heuristische verwerking niet
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:05 communication studies
Programme:Communication Studies MSc (60713)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/855
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page