Van automaat tot artefact : Over de contextuele invulling van grammatica's en eindige automaten in het informaticaonderwijs

Brink, Wouter van den (2025)

In dit onderzoek wilden we het onderwijs over eindige automaten en grammatica's verbeteren. We hebben gepoogd de volgende onderzoeksvragen te beantwoorden: 1. Welke contextuele invulling geven docenten in het voortgezet onderwijs aan de informaticalessen over eindige automaten en grammatica's? 2. Welke aanbevelingen kunnen worden gedaan aan docenten en onderwijsondersteunende partijen om het voortgezet informatica-onderwijs over eindige automaten en grammatica's te verbeteren? Voor de beantwoording van de vragen hebben we gebruikgemaakt van literatuuronderzoek, vragenlijsten en interviews. Op basis van de resultaten kunnen we ten eerste indicatief concluderen dat de meeste docenten de onderwerpen te theoretisch aanvliegen, hetgeen niet in lijn is met de gedachte achter deze onderwerpen in het examenprogramma. De theoretische insteek is waarschijnlijk het gevolg van de interpretatie van de eindtermen door de SLO en de educatieve uitgeverijen. We brengen drie concrete adviezen uit: we adviseren (1) docenten om elkaar op te zoeken om ervaringen, ideeën en lesmateriaal uit te wisselen, (2) educatieve uitgeverijen om hun materiaal over deze onderwerpen praktischer te maken, en (3) het Ministerie van OCW om te overwegen om deze onderwerpen onder te brengen in een vwo-keuzethema en te schrappen uit het havo-examenprogramma.
Brink, van den_MA_BMS.pdf