University of Twente Student Theses
Diagnostische vragen in de wiskundeles : Ontwerponderzoek bij differentiaalrekening
Holubek, E.D. (2024) Diagnostische vragen in de wiskundeles : Ontwerponderzoek bij differentiaalrekening.
PDF
1MB |
Abstract: | Dit ontwerponderzoek heeft als onderzoeksdoel: Diagnostische vragen ontwerpen a.d.h.v. opgestelde ontwerpeisen voor gebruik in de vwo 4/5 wiskunde B les bij differentiaal- en integraalrekening. De acht ontwerpeisen zijn a.d.h.v. literatuur opgesteld in het theoretisch kader. De methode bij dit onderzoek bestaat uit vier fasen: een eerste ontwerp van de diagnostische vragen, review van expert panel op het eerste ontwerp, uitvoering van het eerste ontwerp in de klas en, o.b.v. de review van het expert panel en de uitvoering in de klas, een herontwerp. De resultaten bevatten tien herontworpen diagnostische vragen voor gebruik in de wiskunde B les bij het thema differentiaalrekening. Daarnaast zijn opmerkelijke frequenties, van antwoorden van leerlingen op diagnostische vragen, geanalyseerd. Uit evaluatie van het herontwerp, a.d.h.v. de ontwerpeisen, volgt dat het ontwerpdoel behaald is. Concluderend, diagnostische vragen zijn een aanbeveling voor gebruik in de les, aangezien veelgemaakte fouten en misvattingen snel en efficiënt inzichtelijk gemaakt kunnen worden. |
Item Type: | Essay (Master) |
Faculty: | BMS: Behavioural, Management and Social Sciences |
Subject: | 31 mathematics, 81 education, teaching |
Programme: | Science Education and Communication MSc (60708) |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/100551 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page