University of Twente Student Theses
Wiskunde leren door een primaire historische bron : motiverend voor leerlingen?
Grimberg, C.L. (2024) Wiskunde leren door een primaire historische bron : motiverend voor leerlingen?
PDF
9MB |
Abstract: | In dit onderzoek wordt het effect van het gebruik van een primaire historische bron voor het leren van wiskunde op de intrinsieke motivatie van middelbare scholieren onderzocht. Twee groepen 5VWO wiskunde D-leerlingen werkten aan werkbladen over de benadering van π door Archimedes, waarbij de ene groep een werkblad kreeg met een primaire historische bron en de andere groep een werkblad zonder zo’n bron. Na afloop vulden de leerlingen een voor dit onderzoek ontworpen vragenlijst in, waarmee hun intrinsieke motivatie en kijk op wiskunde als wetenschap gemeten kon worden. De resultaten toonden geen significant verschil in intrinsieke motivatie tussen de twee groepen, wat suggereert dat het gebruik van een primaire bron op zichzelf geen direct effect heeft op de intrinsieke motivatie. De groep die met de historische bron werkte, ontwikkelde echter wel een significant positievere kijk op wiskunde als wetenschap. Dit wijst erop dat het gebruik van primaire bronnen meer bijdraagt aan een beter besef van de menselijke kant van wiskunde en grotere waardering voor de ontwikkeling van wiskundige ideeën, dan het niet gebruik maken ervan. Deze positievere kijk zou uiteindelijk de intrinsieke motivatie voor het vak kunnen verhogen. Met dit inzicht kunnen docenten weloverwogen afwegen hoe en met welke doelen zij geschiedenis willen inzetten in de wiskundeles. |
Item Type: | Essay (Master) |
Faculty: | BMS: Behavioural, Management and Social Sciences |
Subject: | 31 mathematics, 81 education, teaching |
Programme: | Educatie in de Bètawetenschappen MSc (69345) |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/104625 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page