University of Twente Student Theses
Wiskundig Voorspellen : Differentiaalvergelijkingen : Een introductieles en het effect ervan
Sillessen, J. and Dijkstra, B. (2011) Wiskundig Voorspellen : Differentiaalvergelijkingen : Een introductieles en het effect ervan.
PDF
10MB |
Abstract: | In het kader van onze opleiding tot 1• graads docent wiskunde aan de universiteit Twente (Toppers van 2 naar 1) hebben wij een gecombineerd onderzoek gedaan voor het onderzoek in de wiskunde (OiW) en onderzoek in onderwijs (OiO). Voor het OiW hebben we een les samengesteld die door de leerstoel MSCT gebruikt kan worden als promotie/ voorlichtingsles voor middelbare scholieren met als onderwerp differentiaal- vergelijkingen. Het OiW bestaat uit "de les"; een draaiboek, een docentenhandleiding en een dictaat voor studenten. Voor het OiO hebben we onderzocht of leerlingen na het volgen van deze les in staat zijn om zelf een differentiaalvergelijking op te stellen. Het OiO bevat een theoretisch kader over het onderwijs van differentiaalvergelijkingen en het onderzoek naar het effect van de les. Het concept differentiaal-vergelijkingen (DVn) is in het technisch hoger onderwijs een belangrijk onderwerp dat door studenten als moeilijk wordt ervaren (Hulshof, 2007). In de zesde klas van het vwo komen bij het keuzevak wiskunde D de grondbeginselen van dit concept aan de orde. Aan één onderdeel van dit concept, het opstellen van een DV, wordt in de meeste lesmethodes weinig aandacht besteed. Het concept DVn kan echter niet goed worden begrepen als het opstellen daarvan niet aan de orde is geweest (Chaachoua & Saglam, 2006). Vandaar dat de les (OiW) is gericht op het opstellen van een DV. Van wezenlijk belang hierbij is begrip van het concept afgeleide (Zwarteveen 2009). Tijdens de les wordt het concept afgeleide als maat voor verandering uitgelicht en krijgen de leerlingen een opdracht. Om deze opdracht op te kunnen lossen moeten de leerlingen een wiskundig model maken, in dit geval een DV. Na de les onderzoeken we met behulp van hardop-denk-sessies het effect van de les op het begrip van DVn. Dit onderzoek is een case - study omdat het twee leerlingen betreft. De onderzoeksvraag luidt: Kunnen leerlingen na het doorlopen van een model-leercyclus die leidt tot een differentiaalvergelijking zelf een differentiaalvergelijking opstellen? |
Item Type: | Essay (Master) |
Faculty: | BMS: Behavioural, Management and Social Sciences |
Subject: | 81 education, teaching |
Programme: | Science Education and Communication MSc (60708) |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/64384 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page