University of Twente Student Theses
Genderverschillen in de wiskunde : Welke zijn de genderverschillen in aanpak bij wiskunde B 5 VWO-leerlingen van een wiskundig probleem in de analyse
Veen, Annelies van der (2011) Genderverschillen in de wiskunde : Welke zijn de genderverschillen in aanpak bij wiskunde B 5 VWO-leerlingen van een wiskundig probleem in de analyse.
PDF
1MB |
Abstract: | Uit recent onderzoek blijkt dat er al op de lagere school verschil is in prestaties op wiskunde tussen jongens en meisjes. Datzelfde geldt voor de middelbare school waar de genderverschillen vooral tot uitdrukking komen in zelfbeeld, verwachting en betere prestaties van jongens op moeilijkere vraagstukken in de wiskunde. Ook in het vervolgonderwijs zijn verschillen zichtbaar op diverse vlakken in de wiskunde. Bij het leren van wiskunde doorlopen studenten een aantal niveaus. Een aantal theoretici (Van Hiele, Murray) geeft aan dat deze niveaus hiërarchisch doorlopen worden, terwijl de critici (o.a. Tall) aangeven dat de niveaus elkaar overlappen, aanvullen en niet persé op volgorde doorlopen hoeven te worden. Tall stelt ook dat er verschil is tussen denken en doen waar Skemp op aansluit met zijn theorie over relationeel (denken) en instrumenteel (doen) begrip. Hierop wordt door Van Streun aangevuld dat heuristische oplosmethoden kunnen helpen bij het opbouwen van relationeel begrip. Dit onderzoek is opgezet om verschillen in relationeel en instrumenteel begrip tussen jongens en meisjes bij het aanpakken van een analytische wiskundig vraagstuk te onderzoeken. Aan de hand van de door de onderzoeker opgestelde criteria zijn hardopdenksessies van de deelnemers beoordeeld. Tijdens de sessie moesten mannelijke en vrouwelijke deelnemers hardop een analytisch wiskundevraagstuk oplossen. De resultaten laten zien dat de verhouding tussen relationeel en instrumenteel begrip bij jongens en meisjes anders ligt. Kanttekeningen bij het onderzoek zijn o.a. de statistische significantie (er zijn te weinig deelnemers voor significantie), de invloed van lesmethode en docent, de invloed van het weglaten van de grafische reken-machine en de invloed van motivatie en gevoel. Aanbevolen wordt dan ook om de kritische kant-tekeningen mee te nemen in vervolgonderzoeken. |
Item Type: | Essay (Master) |
Faculty: | BMS: Behavioural, Management and Social Sciences |
Subject: | 81 education, teaching |
Programme: | Science Education and Communication MSc (60708) |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/64402 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page