University of Twente Student Theses

Login

Introductie van de afgeleide in de vierde klas van het VWO

Sprunken, Tessa (2013) Introductie van de afgeleide in de vierde klas van het VWO.

[img] PDF
1MB
Abstract:In dit onderzoek wordt gekeken of een meer sensible aanpak van de introductie van het concept afgeleide in 4 vwo leidt tot meer conceptueel begrip bij leerlingen. Bij het volgen van de in het lesboek gebruikte methode met behulp van de limietbenadering richten leerlingen zich vooral op het kiezen en toepassen van procedures, waardoor het conceptuele begrip achterblijft. Met behulp van een aanpak waarbij we uit gaan van de eigen waarnemingen van de leerlingen wordt geprobeerd eerst het conceptuele begrip op te bouwen, waarna de toepassingen en procedures later volgen. Een groep leerlingen die volgens deze alternatieve methode les heeft gehad wordt vergeleken met een controle- groep die de aanpak uit het lesboek volgt. Zowel de procedurele als conceptuele kennis van beide groepen wordt vergeleken. Er zijn geen significante verschillen gevonden tus- sen de resultaten, maar er is wel genoeg aanleiding gevonden om verder onderzoek naar deze methode te doen.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:81 education, teaching
Programme:Science Education and Communication MSc (60708)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/64569
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page