University of Twente Student Theses
Professionalisering van de wiskunde-docent door middel van lesson study
Groenhuis, J. and Groenhuis, C.K.H.M. (2012) Professionalisering van de wiskunde-docent door middel van lesson study.
PDF
14MB |
Abstract: | Menig docent doet z’n best om goede lessen te geven en deze te verbeteren. Lesson study is een methode voor docenten om zich te professionaliseren. In een lesson study project gaat een aantal docenten gezamenlijk aan de slag met een les waarin leerlingen een nieuw concept aanleren dat door docenten nogal eens lastig wordt gevonden te doceren. In dit onderzoek stellen wij ons de vraag hoe lesson study de docent helpt om zich dusdanig te professionaliseren dat hij zijn wiskundeonderwijs verbetert door in zijn lessen de wiskundige denkactiviteit van zijn leerlingen te verhogen. Het antwoord hierop zoeken we aan de hand van een lesson study project dat in het voorjaar van 2012 heeft plaatsgevonden. Bij dit project waren zeven wiskundedocenten van verschillende scholen betrokken, begeleid door vier medewerkers van de Universiteit Twente. De docenten en begeleiders vormden samen het team, dat binnen een periode van enkele maanden twee opeenvolgende lessen voor het concept sinus heeft ontwikkeld. In deze lessen wordt voor de 4 vwo-klas het begrip “sin x” geïntroduceerd, waarbij “SOSCASTOA” als voorkennis wordt beschouwd. Gedurende het project hebben zeven plenaire bijeenkomsten op de Universiteit Twente plaatsgevonden en zijn er door vijf van de zeven docenten lessen gegeven. Alle lessen, nabesprekingen en plenaire bijeenkomsten zijn opgenomen op video. De werkbladen uit de lessen zijn naast alle video-opnamen gebruikt als data binnen dit onderzoek. Daarnaast is onder de betrokken docenten ook een enquête gehouden. Na het verwerken van de data was het mogelijk de belangrijkste leerlingenactiviteiten in te delen in drie niveaus van conceptbeheersing waarnemen, bewerken en redeneren. Daarnaast zijn de belangrijkste docentenactiviteiten ingedeeld in de drie categorieën doen, icoon en symbool. De enquêtes zijn gebruikt om de docenten zelf te laten vertellen op welke vlakken zij zich persoonlijk hebben ontwikkeld. Uit de analyse van de lessen komt duidelijk naar voren dat de deelnemende docenten gedurende het project de lessen steeds meer hebben ingericht met wiskundige denkactiviteiten. We zagen dat de leerlingen in de lessen van de eerste paar docenten vooral procedureel bezig waren, terwijl zij bij de andere docenten steeds meer uitdagingen voorgeschoteld kregen waar zij wiskundig aan het denken werden gezet. Hieruit concluderen we dat de docenten zich gedurende dit lesson study project hebben geprofessionaliseerd door de leerlingen tijdens de les steeds meer wiskundig te laten nadenken. De kenmerken van lesson study zijn duidelijk de hoofdingrediënten geweest voor het slagen van deze professionalisering van de deelnemende docenten. |
Item Type: | Essay (Master) |
Faculty: | BMS: Behavioural, Management and Social Sciences |
Subject: | 31 mathematics |
Programme: | Science Education and Communication MSc (60708) |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/64583 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page