University of Twente Student Theses

Login

Modelleren : Onderzoek naar factoren die bepalend zijn als goede basis voor onderwijs in modelleren

Vriend, C.J.N. (2012) Modelleren : Onderzoek naar factoren die bepalend zijn als goede basis voor onderwijs in modelleren.

[img] PDF
765kB
Abstract:Eenieder probeert in het dagelijks leven begrip te krijgen van hoe de wereld zich om hem of haar heen gedraagt. Wetenschappers in vele vakgebieden verwoorden dit begrip in kwantitatieve verbanden. Deze kwantitatieve verbanden vormen een model waarmee zij goede voorspellingen kunnen geven over hoe de natuur zich in een bepaalde situatie zal gedragen. Begrip van de modellen geeft dus begrip van de werkelijkheid. Modellen zijn echter vereenvoudigingen van de werkelijkheid en moeten alszodanig steeds worden geëvalueerd. In het onderwijs wordt modelleren alleen beoefend in het vak natuurkunde op het VWO. Ook vanwege de beperkte tijd die ervoor beschikbaar is, komt de waarde van de vaardigheid modelleren moeilijk tot zijn recht. Beoordelen hoeveel de bestede tijd toevoegt aan het conceptuele natuurkundebegrip van de leerling is lastig. Dit onderzoek kijkt daarom vanuit welke basis van vakken, vaardigheden en karakter de leerlingen het beste tot resultaten komen in een eindopdracht modelleren. Vakcijfers blijken slechts zwak en weinig significant met het modelleercijfer te correleren. Alleen het vak wiskunde toont een duidelijk positieve samenhang. Samenhang tussen karakter en modelleren blijkt verwaterd door groepsprocessen tijdens de opdracht. Deelnemers die eerder opgaven werden door vastberaden teamgenoten verder geholpen. Enthousiasme bleek hier de enige significante factor te zijn. Groepsprocessen binnen de gehele klas: successervaringen van anderen, danwel teams die gefrustreerd opgeven, blijken ook van invloed te zijn.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:81 education, teaching
Programme:Science Education and Communication MSc (60708)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/64696
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page