University of Twente Student Theses

Login

De toepassing van de EWMA-methode op het adverteermodel van Joosten (2015)

Dunn, B.C. (2015) De toepassing van de EWMA-methode op het adverteermodel van Joosten (2015).

[img] PDF
1MB
Abstract:In deze scriptie is de EWMA-methode toegepast op het adverteermodel beschreven in Long-run Strategic Advertising and Short-run Bertrand Competition (Joosten, 2015). Dit model beschrijft de interactie tussen twee spelers (A en B) in een duopolie, over een oneindig lang tijdsinterval. Iedere periode (t) beslist elke speler of hij wel of niet adverteert. Dit resulteert dus in één van de vier mogelijke beslissingscombinaties. De winst die iedere speler in een periode behaalt is afhankelijk van de beslissingscombinaties uit voorgaande perioden en de huidige beslissingscombinatie. Het lange termijn effect op de winst is in de vorm van een zogenaamde relatieve frequentie matrix. De manier waarop deze relatieve frequentie matrix tot stand komt, in het originele model, is door het gemiddelde te nemen van alle voorgaande beslissingscombinaties. Echter resulteert dit er in dat als t oneindig is, een nieuwe beslissingscombinatie geen effect meer heeft op de relatieve frequentie matrix. Daarom wordt de EWMA-methode hierop toegepast. Deze geeft onafhankelijk van t, evenveel gewicht aan t-1, t-2 etc. Het effect dat de EWMA-methode heeft op de uitkomsten van het adverteermodel zijn geanalyseerd in deze scriptie. Hiervoor is een programma gebruikt dat ontwikkeld is in MATLAB, dit is ook onderdeel van deze bacheloropdracht.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:30 exact sciences in general, 31 mathematics, 54 computer science, 83 economics, 85 business administration, organizational science
Programme:Industrial Engineering and Management BSc (56994)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/67559
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page