University of Twente Student Theses

Login

Sensible Mathematics : in de context van kansrekening

Rijksen, H.B. (2016) Sensible Mathematics : in de context van kansrekening.

[img] PDF
29MB
Abstract:Binnen het wiskundeonderwijs op middelbare scholen krijgt het correct uitvoeren van wiskundige technieken steeds meer aandacht. Vanwege de focus op deze procedurele beheersing van de lesstof dreigt de conceptuele wiskundige ontwikkeling van de leerling in het gedrang te komen. Onderwijs dat zowel gericht is op het ontwikkelen van conceptuele kennis als het flexibel gebruik van procedurele kennis wordt aangeduid met de term sensible mathematics. In dit verslag worden resultaten beschreven van onderzoek naar kenmerken van sensible mathematics. Wat is het effect van visualisatie en waarneming van lesstof over kansrekening op de ontwikkeling van conceptueel begrip bij leerlingen? Om deze vraag te beantwoorden is op basis van een bestaand lesprogramma een lessenserie ontwikkeld waarin de waarnemingsfase centraal is gesteld. Deze lessenserie is uitgevoerd en de toets resultaten van de interventiegroep zijn vergeleken met een controlegroep van leerlingen die les kregen volgens het reguliere programma.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:81 education, teaching
Programme:Science Education and Communication MSc (60708)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/75669
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page