University of Twente Student Theses

Login

Tijdsafhankelijk rekenen voor het faalmechanisme piping : een onderzoek naar de toegevoegde waarde van het gebruik van het programma D-Geo Flow voor Wetterskip Fryslân

Klaarbergen, I.C. van (2019) Tijdsafhankelijk rekenen voor het faalmechanisme piping : een onderzoek naar de toegevoegde waarde van het gebruik van het programma D-Geo Flow voor Wetterskip Fryslân.

[img] PDF
3MB
Abstract:Piping is een faalmechanisme voor dijken, waarbij een kanaaltje (pipe) onder de dijk vormt. Om de faalkans voor piping te kunnen bepalen, worden op dit moment de rekenregels van Sellmeijer gebruikt. Deze rekenregels zijn ontworpen en gevalideerd voor rivierdijken, maar niet voor zeedijken. Toch worden deze rekenregels ook voor zeedijken gebruikt, ook al hebben zeedijken te maken met andere omstandigheden dan rivierdijken. Een belangrijk verschil is de tijdsduur waarmee het hoge water tegen de dijk aan staat. Bij een rivierdijk houdt een hoge waterstand vijf tot tien dagen aan, terwijl bij een zeedijk een hoge waterstand niet langer dan drie dagen aanhoudt en gedomineerd wordt door storm en het getij. Dat de rekenregels van Sellmeijer toch gebruikt worden voor zeedijken kan resulteren in een beoordeling van een dijk met een veel hogere faalkans voor piping dan de dijk in realiteit heeft. Dit wordt onder andere veroorzaakt doordat er in de huidige berekeningen gebruik wordt gemaakt van een stationaire waterstand. De consequentie is dat de dijken mogelijk onnodig verbeterd moeten worden en dat kost geld. Daarom is Wetterskip Fryslân geïnteresseerd in het gebruik van het programma D-Geo Flow, een rekenprogramma dat de tijdsafhankelijke waterstand voor piping wel meeneemt. Met dit onderzoek wordt bepaald of het programma D-Geo Flow een goede toevoeging kan zijn voor de rekenmethode die op dit moment gebruikt wordt voor piping bij Wetterskip Fryslân. Daarom is het doel van dit onderzoek om te bepalen hoe de faalkans van het faalmechanisme piping beïnvloed wordt door het gebruik van het programma D-Geo Flow, vergeleken met de huidige rekenmethode die gebruikt wordt bij Wetterskip Fryslân.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:ET: Engineering Technology
Subject:20 art studies
Programme:Civil Engineering BSc (56952)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/80183
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page