University of Twente Student Theses
Moderne Wiskunde versus Bettermarks : het verschil tussen de twee lesmethoden op het gebied van algebra
Weedage, L. (2020) Moderne Wiskunde versus Bettermarks : het verschil tussen de twee lesmethoden op het gebied van algebra.
PDF
7MB |
Abstract: | In dit onderzoek is gekeken naar het verschil tussen twee verschillende lesmethodes, Bettermarks en Moderne Wiskunde, op het gebied van algebradidactiek. Bettermarks is een digitale lesmethode waarbij leerlingen op hun laptop opgaven maken en uitleg krijgen, terwijl Moderne Wiskunde gebruik maakt van een lesboek waaruit leerlingen werken. Om dit verschil te onderzoeken is eerst een analyse gemaakt van beide lesmethodes. Hierbij is gekeken naar verschillende criteria om zo een vergelijking te kunnen maken. Daarna is een algebratoets afgenomen in klas 4 vwo om te kijken of er verschil zit in de resultaten van leerlingen die in de onderbouw Bettermarks en leerlingen die in de onderbouw Moderne Wiskunde hebben gehad. Als laatst is gekeken naar de ervaringen van leerlingen en docenten op het gebied van de twee lesmethodes door middel van een enquête en een interview. Uit dit onderzoek kan een voorzichtige conclusie worden getrokken dat er een verschil zit op het gebied van algebradidactiek tussen de twee lesmethodes en dat leerlingen met Bettermarks meer kennis en vaardigheid op het gebied van algebra krijgen. Om dit concreter te maken is vervolgonderzoek nodig met een groter aantal respondenten en een breder onderzoek waarbij ook het handelen van een docent en de digitale lesmethode vanModerne Wiskunde wordt onderzocht. |
Item Type: | Essay (Master) |
Faculty: | BMS: Behavioural, Management and Social Sciences |
Subject: | 31 mathematics, 81 education, teaching |
Programme: | Science Education and Communication MSc (60708) |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/80631 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page