University of Twente Student Theses
Het verbeteren van algebraïsche vaardigheden bij 4 Havo wiskunde A
Liebe, R.A. (2022) Het verbeteren van algebraïsche vaardigheden bij 4 Havo wiskunde A.
PDF
1MB |
Abstract: | Bij dit onderzoek is er gekeken naar de algebraïsche vaardigheden, van leerlingen uit 4Havo wiskunde A, die vanuit de eerste fase van de Havo als aanwezig worden verondersteld, en of deze vaardigheden verbeterd konden worden aan de hand van een oefenmodule. Het grootste gedeelte van deze oefenmodule is rechtstreeks afkomstig uit een oefenmodule die in het verleden is gemaakt voor SLO[1], waarbij de enige aanpassingen zijn dat er een selectie is gemaakt van de onderwerpen, zodat enkel de algebraïsche vaardigheden uit de eerste fase van de Havo aan bod komen, en dat er een aantal voorbeelden/opgaven zijn toegevoegd, veranderd of geschrapt. De algebraïsche vaardigheden zijn in dit onderzoek getoetst met behulp van een tweetal diagnostische toetsen, die precies dezelfde vaardigheden toetsen en van eenzelfde moeilijkheidsgraad zijn. De 4Havo klassen die deelnamen aan dit onderzoek zijn grotendeels samengesteld uit leerlingen die óf uit 4Mavo zijn gekomen óf uit 3Havo. Vanwege de aanwezigheid van deze twee groepen in de klassen is ook gekeken naar verschillen in reeds aanwezige algebraïsche vaardigheden en het verbeteren van deze vaardigheden tussen de groepen. Uit dit onderzoek zijn een aantal conclusies gekomen. Een eerste conclusie is dat leerlingen die uit 4Mavo komen significant minder goed zijn in algebraïsche vaardigheden dan leerlingen die uit 3Havo komen. Een tweede conclusie is dat het behandelen van de oefenmodule voor een significante verbetering heeft gezorgd in de algebraïsche vaardigheden van de 4Havo leerlingen, ongeacht bij welke van de twee groepen ze horen. Wel lijkt het zo te zijn dat leerlingen die uit 3Havo zijn gekomen aan de huidige vorm van het behandelen van de oefenmodule meer hadden qua verbetering van algebraïsche vaardigheden dan leerlingen die uit 4Mavo zijn gekomen, ook al kon deze conclusie significant gezien niet worden aangetoond. |
Item Type: | Essay (Master) |
Faculty: | BMS: Behavioural, Management and Social Sciences |
Subject: | 81 education, teaching |
Programme: | Science Education and Communication MSc (60708) |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/93930 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page