University of Twente Student Theses
Computational thinking : Dynamisch modelleren in 5 vwo
Lange, R. de (2023) Computational thinking : Dynamisch modelleren in 5 vwo.
PDF
5MB |
Abstract: | Als gevolg van digitalisering is de samenleving de afgelopen jaren in een buitengewoon tempo veranderd. Op de huidige arbeidsmarkt worden studenten geacht te beschikken over verscheidene digitale vaardigheden, vaardigheden die op school al aangeleerd moeten worden. Een belangrijke set vaardigheden laat zich samenvatten onder de noemer computational thinking. In dit ontwerponderzoek bekijken we hoe een lesmodule over dynamisch modelleren vijfdejaars vwo-leerlingen die wiskunde B volgen kan aanzetten tot het ontwikkelen van computational thinking. Voor deze lesmodule zijn ontwerpeisen opgesteld die gebaseerd zijn op literatuur over computational thinking en dynamisch modelleren, en geschikte didactiek om dit te onderwijzen. Aan de hand van deze ontwerpeisen is een lesmodule ontwikkeld over dynamisch modelleren. Deze lesmodule is voorgelegd aan een expertpanel en uitgevoerd door vier leerlingen. Het lesmateriaal is geanalyseerd door de inhoud te koppelen aan computational thinking vaardigheden, de feedback van het expertpanel te bespreken, resultaten bij het leerlingenwerk te bepalen en leerlingeninterviews af te nemen. We concluderen dat de lesmodule vijfdejaars vwo-leerlingen die wiskunde B volgen kan aanzetten tot het ontwikkelen van enkele aspecten van computational thinking en dat dynamisch modelleren hier een geschikt onderwerp bij is. Verder wordt een aantal aanbevelingen gedaan om de lesmodule te verbeteren. |
Item Type: | Essay (Master) |
Faculty: | BMS: Behavioural, Management and Social Sciences |
Programme: | Science Education and Communication MSc (60708) |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/94021 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page