University of Twente Student Theses

Login

Het effect van instrumenteel begrip op het ontwikkelen van relationeel begrip

Klooster, L.R. ten (2024) Het effect van instrumenteel begrip op het ontwikkelen van relationeel begrip.

[img] PDF
14MB
Abstract:In het vwo wiskunde B-onderwijs is een belangrijk onderwerp goniometrische functies. Veel leerlingen in de bovenbouw van het vwo hebben moeite om deze stof onder de knie te krijgen, en ook al bezitten ze wel instrumenteel begrip, vaak is er bij deze leerlingen een gebrek aan relationeel begrip van de stof. Uit een onderzoek blijkt bovendien dat de aanwezigheid van instrumenteel begrip mogelijk verhindert dat leerlingen relationeel begrip kunnen verkrijgen. In dit onderzoek is een lessenserie ontworpen met het doel relationeel begrip te kweken bij 5 vwo wiskunde B-leerlingen voor het onderwerp goniometrische functies. Hiervoor zijn ontwerpeisen en leerdoelen opgesteld die passen bij de doelgroep en de materie. De lessenserie is voorgelegd aan een expertpanel en aan de hand van de verkregen feedback uitgevoerd in een klas 5 vwo wiskunde B, die is opgesplitst in twee groepen. De eerste groep leerlingen heeft alleen de relationele lessenserie gevolgd, de tweede groep leerlingen kreeg eerst een les op instrumentele wijze, gevolgd door de relationele lessenserie. Alle leerlingen uit de klas hebben vervolgens een toets gemaakt en een deel van deze leerlingen heeft ook deelgenomen aan individuele interviews. Er is een analyse verricht over het lesmateriaal, de resultaten van de toets en de uitwerkingen van de interviews. We concluderen dat de lessenserie niet volledig voldoet aan alle ontwerpeisen, maar dat met enkele aanpassingen dit wel het geval zou zijn. Daarnaast stellen we vast dat er geen significant verschil is in relationeel begrip van de stof tussen de twee groepen leerlingen. We kunnen dus niet aantonen dat de aanwezigheid van instrumenteel begrip effect heeft gehad op het ontwikkelen van relationeel begrip bij het onderwerp goniometrische functies.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:31 mathematics, 81 education, teaching
Programme:Science Education and Communication MSc (60708)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/97937
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page