University of Twente Student Theses

Login

Polya’s 4 stappen methode om analytisch denkvermogen te bevorderen

Lanting, L.S. (2024) Polya’s 4 stappen methode om analytisch denkvermogen te bevorderen.

[img] PDF
3MB
Abstract:In dit onderzoek wordt kwalitatief gekeken naar de effecten van Polya’s vier stappen methode op het analytisch denkvermogen van leerlingen op 2 HAVO/VWO niveau op de middelbare school in Nederland. Uit de onderzochte respondenten is gebleken dat de methode erg effectief is voor zwakke en/of onzekere leerlingen, die een houvast vinden in de methode om moeilijkere opdrachten toch nog te kunnen uitwerken zonder volledig vast te lopen, ook wordt het juiste antwoord niet altijd gevonden. Deze leerlingen deden dan ook tijdens het onderzoek enthousiaster en beter mee. Minder effectief is de methode juist voor de wat sterkere en/of zelfverzekerde leerlingen, die het nut van de methode niet inzien doordat zij gemakkelijker uit opdrachten komen en het dus niet de moeite waard vinden om extra stappen te nemen en dus ook stappen uit de methode vaak niet (volledig) uitgewerkt hebben tijdens dit onderzoek. De voordelen van het regelmatig inzetten van de methode worden besproken naast de beperkingen van het onderzoek en de suggesties om verder de mogelijkheid om Polya’s methode te verwerken in het curriculum rekenen-wiskunde te onderzoeken in de toekomst.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:31 mathematics, 81 education, teaching
Programme:Science Education and Communication MSc (60708)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/98296
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page