University of Twente Student Theses

Login

Hoe modelleren een cognitieve eenheid wordt: hoe succesvol implementeren van "Wiskunde in wetenschap" in het vak wiskunde D

Schakel, J. (2008) Hoe modelleren een cognitieve eenheid wordt: hoe succesvol implementeren van "Wiskunde in wetenschap" in het vak wiskunde D.

[img] PDF
1MB
Abstract:Met ingang van 2007 wordt er in het wiskundeonderwijs een nieuw vak aangeboden: wiskunde D. Er kan op verschillende manieren invulling aan dit vak gegeven worden. Een invulling is het leerstofdomein 'Wiskunde in Wetenschap', ontwikkeld door een kerngroep van wiskundedocenten uit de regio Twente en docenten van de Universiteit Twente. Het doel van 'Wiskunde in Wetenschap' is de leerlingen te leren modelleren aan de hand van uitdagende cases uit de praktijk. De module die hiervoor geschreven is, leert de leerlingen de gehele modelleercyclus te doorlopen. De didactiek die hierbij wordt aangeraden is reciprocal teaching. De rol van de docent is om de leerlingen te begeleiden, terwijl de leerlingen communiceren over de cases. Door vragen te stellen worden de leerlingen in de juiste richting geduwd en zijn ze in staat zelf kennis te construeren'. In dit ontwerpgerichte onderzoek leren vier leerlingen in de vierde klas modelleren met de startmodele 'Modelleren' als onderdeel van het domein 'Wiskunde in Wetenschap'. Gekeken is hoe de leerlingen reageren op reciprocal teaching. Ook wordt gekeken of en zo ja, hoe ze door deze didactische aanpak een hoger abstractieniveau bereiken en of modelleren zelfs een cognitieve eenheid kan worden. Geconcludeerd kan worden dat door het communiceren met elkaar onder begeleiding van de docent de leerlingen elkaar aanvullen en verder komen in de modelleercyclus dan ze alleen hadden bereikt.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:81 education, teaching
Programme:Educational Science and Technology MSc (60023)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/64042
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page