University of Twente Student Theses
Programme: Teaching Social Sciences and Humanities in secondary education MSc (68535)
Up a level |
2023
Coster, J.L. (2023) Implementatie burgerschapsonderwijs binnen het voortgezet onderwijs : een casestudie binnen de Scholengroep Carmel Hengelo.
Servais, J. (2023) De afstand overbruggen : Een ontwerponderzoek naar een curriculum voor Vrijeschool Afstandsonderwijs voor de Vrijeschool Zutphen VO.
2022
Gerritsma, Wouke (2022) Hypothesen, variabelen, validiteit en causaliteit : Het ontwikkelen van onderzoeksvaardigheden van het eindexamenprogramma maatschappijwetenschappen.
2021
Graff, Melle (2021) Omgaan met verschillen in het kader van burgerschapsonderwijs. Effectiviteit van het project Stories that Move op de burgerschapscompetentie omgaan met verschillen.
2018
Lammers, J.H. (2018) Ontwerponderzoek: radicalisering van jongeren bespreken in de klas : Een lessenserie maatschappijleer voor havo.
Maat, Lianne van de (2018) Dialoog over controversiële onderwerpen op het ROC van Twente.
Meer, F.R.L. van der (2018) Sociaalwetenschappelijk onderzoek in het voorbereidend wetenschappelijk onderwijs : Een onderzoek naar onderwijs in onderzoeksvaardigheden op het Gymnasium Amersfoort Johan van Oldenbarnevelt.
Staaveren, Michiel van (2018) Maatschappijleer en de actualiteiten : een onderzoek van onderwijs naar de samenhang tussen het laten volgen van de actualiteiten en maatschappelijke geletterdheid en maatschappelijk oordeelsvermogen.
Venhorst, L.W.J. (2018) Wereldburgerschapsvorming bij maatschappijleer : het ontwerpen van een prototype analyse-instrument.
2017
Dag, A.J. (2017) 21e eeuwse vaardigheden bij Maatschappijleer in Nederland.
Driesten, Minette van (2017) Een aanzet tot een ontwerp voor de analyse van maatschappelijke problemen.
Oldenhof, J.K. (2017) De houding en motivatie van leerlingen ten opzichte van maatschappijleer onderzocht : een Q-methodologisch onderzoek onder 4 havoleerlingen van het Montessori College Twente in Hengelo.
2016
Bong, E.J. (2016) Promoten lesboeken Maatschappijleer de creatie van een Europese identiteit?
Mokarram, A.R. (2016) De rol van motivatie in het keuzeproces van scholieren : Een statistische analyse naar de factoren die een rol spelen bij het kiezen voor het vak Maatschappijwetenschappen.
2014
Timmer, Janine (2014) Maatschappijleer versus Maatschappijwetenschappen ; onderzoek naar verschillen tussen Maatschappijleer en Maatschappijwetenschappen, vooral volgens opvattingen van havo 4 en 5 leerlingen.
2013
Bruggink, Jaap (2013) Burgerschapsvorming in Nederland en Bulgarije : onderzoek naar de houding van leerlingen ten aanzien van immigranten en etnische minderheden.
Dijkdrenth, Eveline (2013) Burgerschapscompetenties onder voormalige mbo en havo leerlingen in het hoger onderwijs.
Euverman, Manon (2013) Leerlingen over de concept-contextbenadering : Een evaluatieonderzoek naar de ervaring van de eerlingen van een viertal pilotscholen over het vernieuwde programma maatschappijwetenschappen.
Matzner, Matthias (2013) Economünt.
2012
Meulenbroek-Bulthuis, Susan (2012) Een Case Study Toetsing : Hoe de schoolexamens Maatschappijleer te verbeteren.
Tjoonk, Leonie (2012) De OSDE methode : Het toepassen van ‘Open Spaces for Dialogue and Enquiry’ in lessen maatschappijleer.
2009
Hordijk, Danielle (2009) Leren samenleven in de praktijk: de maatschappelijke stage onderzocht.