University of Twente Student Theses
Programme: Educational Science BSc (56613)
Up a level |
Essay
Abbes, Marieke (2012) Opbrengstgericht werken en prestaties van leerlingen in het basisonderwijs.
Abbing, Jens (2013) Effect of Students' Engagement on academic achievement in Different Stages of their Academic Career from a Dropout Perspective.
Al Bazi, Grety (2018) Het verhaal van de vluchteling : het toepassen van narratief leren in burgerschapsonderwijs.
Alessie, Jeroen (2005) Probleemgestuurd onderwijs of onderwijsleergesprek? Een onderzoek naar de toetsresultaten van twee verschillende onderwijsvormen aangeboden aan de AVANS Hogeschool, opleiding fysiotherapie.
Althanning, Andrea (2005) Integratie en implementatie van ICT ter ondersteuning van de beginnende geletterdheid.
Bach Kolling, Nienke (2014) De invloed van de thuisomgeving op leespresentaties : onderzoek naar de samenhang tussen de thuisomgeving en de leesprestaties van leerlingen in het primair onderwijs.
Bakker, Amarens (2014) Verpleegkundig leiderschap in Medisch Spectrum Twente.
Bartelink, E.B.M. (2017) De integratie van technologie in het onderwijs: Hoe kunnen docenten in opleiding hierin ondersteund worden?
Beernink, Herbert and Langen, Miranda van (2006) Het meten van leervermogen van medewerkers in arbeidsorganisaties : onderzoeksverslag onderzoeksopdracht 2004 - 2005.
Beestman, L.J. (2012) Schooltv-weekjournaal in het basisonderwijs.
Benistant, M.T.A. (2012) Docentmotivatie voor ICT gebruik in het basisonderwijs.
Berg, Dieuwertje ten (2014) Het effect van transformatief leiderschap en diversiteit op de professionele ontwikkeling van mbo docenten.
Bikker, Suzanne (2005) Mogelijkheden tot competentiegericht onderwijs binnen Forstdienst Südtirol.
Boeije, Janneke (2008) De relatie tussen leiderschap en werknemersgedragingen : Welke variabelen zijn daarop van invloed?
Boot, Gert Jan (2007) De brug tussen Freelancers en een netwerkorganisatie.
Bosch, Paulien (2007) De integratie van Taal en science onderwijs : analyse- en beoordelingsinstrument voor schrijfproducten van leerlingen in de midden- en bovenbouw van het primair onderwijs.
Boshuizen, M. (2015) De effectiviteit van verschillende instructiemethoden bij onderzoekend leren.
Boswinkel-Fels, Elvira and Lange, Sandra de (2004) Competente teamleiders; teamleiders met competenties?
Braack, M. ter (2008) Studielandschappen in relatie tot de onderwijsvisie van vernieuwingsscholen : casestudie naar de onderwijsvisies van Montessorischolen en Vrije scholen in relatie tot de inrichting van de scholen.
Budding, Jiska (2006) Design van abstracte instructie en het effect van abstractie op leeractiviteiten.
Bunnink-Tibbe, Petra (2008) Kenmerken van leerfuncties binnen onderwijsleermiddelen : ontwikkeling en toetsing van een instrument voor de beoordeling van leermiddelen.
Buschers, L. (2015) The impact of student characteristics and students' attitude towards coaching on self-directed learning and career identity in vocational education.
Coppes, Wies (2009) Onderzoek naar de effecten van een educatieve Taalgame in de bovenbouw van het basisonderwijs.
Cramer, Carin (2005) De ontwikkeling van een instrument om de ervaringen met het ‘junior studiehuis’ als leeromgeving te meten.
Dennebos, Dennis (2019) Baanverwachting : Het verschil in baanverwachting tussen autochtone leerlingen en leerlingen met een migratieachtergrond.
Diepemaat, Sophie (2013) Ruud van Nistelrooy academy: Een kwantitatief onderzoek naar de interpersoonlijke competenties van kinderen aan het begin van de Ruud van Nistelrooy academy.
Dijk, Marcel van (2007) Is kennisdeling te sturen? : de voorspellende relatie tussen kennisdelen en waardering, autonomie, fysieke afstand en competitie.
Dijk, Marit van de (2006) Oog om oog, woord om woord : een onderzoek naar de effecten van videovormgeving op de interpretatie van afgebeelde machtsverhoudingen.
Doets, Jorien (2008) De ontwikkeling en evaluatie van een opleidingsevaluatie-instrument voor de SMVBO.
Drenth, Nadieh (2014) Talentontwikkeling in rekenen binnen het primair onderwijs : theorie en praktijk.
Dumpelman, Kim (2009) De invloed van de fit tussen organisatieklimaat en organisatiestrategie op strategisch gedrag van medewerkers.
Eeten, L.A.S. van (2009) Onderzoekscompetenties van VO-leerlingen : ontwikkeling van een valide en betrouwbaar meetinstrument dat de perceptie van VO-leerlingen op de eigen onderzoekscompetenties meet.
Eikenaar, Danielle (2007) Kennisdeling tussen paramedici in een professionele organisatie.
Enk, M. van den (2015) Teaching quantum mechanics using qCraft.
Enk, M.C. van den (2017) Developing a tool for learning concept maps.
Esch, Yvonne van (2008) Op zoek binnen kidNET : Een casestudie naar het zoekgedrag van basisschoolleerlingen binnen de portaalsite KidNET met behulp van de lessenserie ‘Samen Werken’.
Essink, Marije (2007) Excellente scholen in het basisonderwijs : onderzoek naar kenmerken die door de Inspectie van het Onderwijs gehanteerd kunnen worden om basisscholen met excellente kwaliteit te onderscheiden.
Fahner, I.C. (2008) De samenwerking tussen docenten en hun professionele ontwikkeling bij het ontwerpen van lesmateriaal voor erfgoededucatie.
Geerlings, Hanneke (2004) Instructie en coaching in het muziekvakonderwijs. Wat zijn de interactieverschillen tussen een meer instructiegerichte en een meer coachingsgerichte onderwijsmethode in het muziekvakonderwijs op een conservatorium?
Geloven, Mirte van (2012) Begeleiding bij talentontwikkeling - In hoeverre beschikken vmbo-mentoren over de competenties waarvan wordt aangenomen dat deze belangrijk zijn bij het begeleiden van leerlingen bij hun talentontwikkeling?
Graef, Judith (2012) Zelfbeeld bij basisschoolleerlingen ten aanzien van leesvaardigheden.
Greven, Ingrid (2007) Trends op het gebied van ICT voor leerlingen op de basisschool : gebruik, vaardigheden en attitude.
Groen, Maaike van (2007) Personeel, organisatie en management in het voortgezet onderwijs.
Groothengel, M.C. (2014) Ontwerprichtlijnen voor een digitale leeromgeving.
Gunst, Sietsche van (2005) Is het Boek `NHG-Standaarden voor praktijkassisente en -ondersteuner- een Goed Naslagwerk?
Hagemans, Mieke (2007) De rol van voorkennis bij onderzoekend leren met computersimulaties.
Hartman, Anouk (2012) Een Smaakles als driegangenmenu: Aanpassingen aan een bestaande Smaakles door docenten met behulp van (digitale) leermiddelen.
Hartman, E. (2015) Samenhang tussen het leereffect van reviews met de mate van verbeeldingskracht.
Heida, Petra (2005) Onderzoek onder stakeholders naar de kwaliteit van de opleidingen van ArtEZ.
Heijnen, Celine M.M. (2006) Educational governance : afstudeerverslag.
Hendriks, Liza (2017) De ontwikkeling van een analyse-instrument geschikt voor het in kaart brengen van sociale regulatie in groepen die werken aan een kleine probleemoplossingstaak.
Hollan, Sarah (2013) Het verhogen van sociale competenties binnen de Ruud van Nistelrooy-academy.
Homminga, Susan (2007) Evaluating quality of Organon’s CRA’s training : a comparison of ‘what is’ versus ‘what should be’.
Hoogerwaard, Willemien (2005) Onderzoek naar begeleidingsopvattingen.
Hopstock, Christine (2012) Learning to teach in a dual learning environment.
Horstink, Martine (2006) Constructie en validatie van een test voor het meten van inquiry skills.
Hoskam, Linda (2005) Applicatieleren bij de politie. Mogelijke e-learning scenario¿s voor het trainen van politiemedewerkers in het gebruik van computerapplicaties.
Huijzer, Stefanie (2013) erschillen tussen lerarenopleidingen en hoe leraren-in-opleiding leren.
Huizinga, Tjark (2008) Handreikingen voor een kennisgerichte en ervaringsgericthe didactische aanpak binnen erfgoededucatie.
Höltje, L. (2015) Intra-teamleren en inter-teamleren in docentontwerpteams in het hoger onderwijs.
Jansen van Jorksveld, S. (2015) Student outcomes in the Twente education model : research at the University of Twente.
Jonge, Grietha de (2015) De praktijk van onderzoekend leren in het voortgezet onderwijs : de verschillen tussen onderzoeksmethoden uit de literatuur en onderzoeksmethoden in lesmateriaal en het gebruik daarvan in de klas.
Jonge, N.C.M. de (2017) Evaluatie Ervaringsvragenlijst TOM Modules Een Analyse en Verbetervoorstel.
Kapma, Alet (2004) Vergelijkend onderzoek naar Statistische Analyse-Instrumenten Een vergelijking op grond van geboden functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid.
Kerkhof, Roosanne (2008) De leesvaardigheid van HAVO 4/5 en VWO 5/6 leerlingen : onderzoek naar het leesvaardigheidniveau van HAVO 4/5 en VWO 5/6 leerlingen en hoe dit zich verhoudt tot het leesvaardigheidniveau van beginnende MBO-ers.
Kessel, Nadja van (2013) Hints ter bevordering van metacognitieve vaardigheden.
Kiekebosch, L.R. (2017) De rol van sociale regulatie in de innovatie van teams : een meervoudige casestudy naar de kwantiteit en kwaliteit van sociale regulatie.
Klaasen, J.J. (2016) De invloed van verschillende schooltijdenmodellen in het basisonderwijs.
Klevereing, Dineke (2008) Beoordeling van competenties van PABO-studenten : betrouwbaarheid, validiteit en bruikbaarheid van een toetsinstrument van Hogeschool Edith Stein/Onderwijscentrum Twente, opleiding tot leraar Basisonderwijs.
Klink, Marieke (2005) Competentiegerichte toetsopdrachten die aansluiten bij de wensen.
Klunder, Rene (2005) Aansluiting Engels Basisonderwijs- Voortgezet onderwijs.
Knoef, M. (2015) Supporting pre-service teacher's technological pedagogical knowledge integration through technology-enhanced lesson planning.
Koch, Julia (2012) Een elektronische leeromgeving voor informeel zelfgestuurd en probleemgestuurd werkplekleren.
Koers, Marjan and Uden, Jolien van (2007) De samenhang tussen persoonlijkheidsfacoren en leerstijlen binnen het HBO.
Kreisel, Antje (2011) Dynamische en statische representaties op het digitale schoolbord.
Köroglu, B. (2008) De effecten van een opleiding : meten en verbeteren.
Laarhuis, Rosalie (2012) Verschillen tussen jongens en meisjes in de aanpak van een informatieprobleem - In hoeverre verschillen jongens en meisjes uit de eerste klas havo/vwo van elkaar in het aanpakken van een informatieprobleem?
Laat, B. de (2016) Ontwikkeling van een meetinstrument voor creativiteit in het 21e eeuwse Nederlandse onderwijs.
Lansink, Elles (2008) Exploratief onderzoek naar de feitelijke en wenselijke inhoudelijke begeleiding van rekenzwakke basisschool leerlingen bij scholen die deelnemen aan het SLO-project ‘Leren rekenen met perspectief’.
Lensink, P. (2009) Fysieke leeromgevingen in het VMBO : onderzoek naar de inrichting van fysieke leeromgevingen met ICT, geschikt voor leerlingen en docenten in de bovenbouw van het VMBO.
Lieburg, Emiel van (2007) Faciliterende effecten in onderzoekend leertaken : de rol van relaties tussen en binnen variabelen.
Lok, Marianne (2008) De werkplekleeromgeving in de opleidingsschool.
Loonen, Peter (2004) De visie op leren en opleiden van trainers binnen Schouten & Nelissen.
Loos, W. (2008) Het bevorderen van de implementatiekracht van het NISB vanuit een onderwijskundig perspectief.
Lubitz, M. (2015) Lerarenkenmerken en de implementatie van het onderwijs in digitale geletterdheid in het VO.
Mannetje, Jolise 't (2007) Wanneer is een VO-school excellent? : onderzoek naar kwaliteitscriteria voor excellente VO-scholen.
Meenderink, Britt (2015) TPACK bij het ontwerpen van ICT-lesplannen : ondersteuning voor docenten in opleiding.
Meijer, C.F.P.J. (2007) Eén website voor verschillende culturen?! : vragenlijstonderzoek naar culturele karakteristieken in websites en de voorkeuren van verschillende culturele groepen.
Meijer, Lotte (2008) Het verband tussen leiderschap en werknemersgedragingen : welke factoren zijn daarbij van invloed?
Melissant, L.M. (2014) De modererende rol van team diversiteit op de relatie tussen taakafhankelijkheid en professionele ontwikkeling van docententeams op het mbo.
Meuleman, Iris (2007) Samenhang : eerst de mensen, dan de vakken : veldonderzoek naar de samenwerking bij lesmateriaalontwikkeling tussen stichting Carmelcollege en uitgeverij NijghVersluys.
Middelburg, R. (2019) Developing core knowledge through workgroup conversation : a bachelor study of teacher design teams.
Muller, A. (2015) De rol van leerlingkenmerken en de thuissituatie van leerlingen bij vaardigheden in digitale geletterdheid.
Möwes, Randy (2014) Variations of problem- and project-based learning in higher education.
Nieboer, S. (2015) Snappet-onderwijs en gedifferentieerde instructie : het observeren van gedifferentieerde instructie tijdens een les met Snappet-tablets.
Nijhof, Michelle (2005) De studiewijzer als instrument om studenten inzicht te bieden in hun studiemethode.
Nijhuis, Nienke (2007) Geimplementeerde curriculum Engels in het eerste leerjaar van de middelbare school SMK Kelana Jaya in Maleisie : een kwalitatief onderzoek.
Osinga, Annemiek (2008) De CWI competentietest als studiekeuze begeleidingsinstrument.
Otten, Maaike (2014) Team learning processes in higher education and innovation.
Otter, D. den (2012) Opgepast, ik lust een hele boekenkast! Onderzoek naar het verband tussen het leesklimaat thuis en de leesattitude & leesfrequentie van het kind.
Oude Voshaar, Anneloes (2005) Ouders & Onderwijskwaliteit : Ontwikkeling van een instrument.
Ouwerling, J.A.F. (2015) De modererende rol van transformationeel leiderschap op het effect van diversiteit op professioneel leren binnen docententeams.
Overwijk, Marita (2007) Interactie bij beginnende geletterdheid in combinatie met ICT.
Platschkowski, Ralf (2012) DOES COLLABORATIVE GAMEPLAY ENHANCE LEARING WITH AN EDUCATIONAL COMPUTER GAME?
Poel, Lisanne (2013) Professionele betrokkenheid en de invloed op leerlingprestaties.
Poelman, Laura (2013) Ontwikkeling van sociale competenties: de invloed van het programma van de Ruud van Nistelrooy Academy en de rol van de school.
Pol, Dorien van de (2005) Onderzoek naar instructie over medische apparatuur aan ziekenhuismedewerkers in het medisch spectrum twente.
Profijt, J.G. (2013) De invloed van de leerkracht op de leereffecten van leerlingen bij de serious game Taaltreffers.
Puffelen, Carolina van (2004) De computer als didactisch gereedschap bij beginnende geletterdheid.
Reijniers, Sanne (2007) De intrinsieke motivatie van medewerkers tijdens een intern opleidingstraject.
Rem, Frank (2012) De invloed van licht op het samenwerkingsproces van basisschoolleerlingen.
Reniers-Mullie, S.I. (2006) Analyse van Vragenlijsten met behulp van Item Respons Theorie.
Riet, Leonie ter (2007) Dalende leerprestaties van jongens in het primair onderwijs? : een verkennend onderzoek naar de situatie in Nederland.
Rorije, R. (2015) De toepassing van leeractiviteiten onder toptalenten, talentvolle en beperkt talentvolle engineers in een high-tech organisatie.
Rüther, Katja (2012) ICT en leerprestaties - Een systematische review naar de invloed van ICT op leerprestaties in exacte vakken in het voortgezet onderwijs.
Sanders, Iwan M. (2007) Actie-Intelligentie : een hedendaags, op Europese krijgskunsten gebaseerd onderwijsprogramma voor de vergroting van de persoonlijke weerbaarheid.
Santee-Eekhuis, Jessica (2007) Intern certificeren en duurzaam leren : een onderzoek naar de invloed van interne certificering op de leer- en prestatiegeoriënteerde motivatie van adviseurs werk & inkomen van CWI.
Schmidt, Lisa Marie (2012) Ontwerpmodel voor digitale scholingen - Optimalisatie van het ontwikkelen van digitale scholingen op basis van onderwijskundige ontwerpmodellen en ontwerpbenaderingen.
Schoemaker, Wieke (2005) Evaluatie poject ‘mens en maatschappij’ binnen het maatwerkproject aan het bonhoeffercollege, lokatie Geessinkweg.
Scholten, Chantal (2005) Studenttevredenheidsevaluatie in competentiegericht onderwijs op het conservatorium in Enschede.
Schooten, N. van (2008) Ondersteunen van planningsactiviteiten tijdens het zoeken van informatie op het web.
Sikkema, Menkelien (2006) Belemmerende en bevorderence factoren voor gebruik van kennis management systemen bij informatiewerkers.
Simmelink, E.M. (2008) Onderzoekend en ontwerpend leren in het team-project : de invloed van het TEAM-Project op de attitude van leerlingen ten opzichte van de bètawetenschap.
Sinke, Mariska (2013) Zittenblijven In De Kleuterklas.
Smit, Marloes (2008) Evaluatieondezoek naar de implementatie van een educatieve taalgame in de bovenbouw van de basisschool.
Smits, Pieter (2013) Rationales for Modern ICT Implementation into Schools: a case of tablet PCs.
Snijder, K. (2015) Professionele ontwikkeling van samenwerkende universiteitsdocenten : de relatie tussen bevlogenheid, self-efficacy en resources in professionele ontwikkeling.
Snijders Blok, Merel (2007) Leeftijd en motivatie tot leren en transfereren : onderzoek naar de mate waarin persoonlijkheidskenmerken samenhangen met de relatie tussen leeftijd en motivatie tot leren en transfereren.
Spuls, S.S. (2007) Academische vorming binnen het ITC : de bijdrage van de toetsvormen binnen de opleiding ‘Urban Planning and Management’ aan het verwerven van academische competenties.
Spuls, Sanne (2007) Academische vorming binnen het ITC : de bijdrage van de toetsvormen binnen de opleiding ‘Urban Planning and Management’ aan het verwerven van academische competities.
Stege, Thomas (2013) Performance Assessments in Vocational Education: A Qualitative Follow-Up Study.
Stellmach, R (2016) Een internationale vergelijking van digitale geletterdheid in het curriculum.
Stroer, Marina (2013) Uncover successful entrepreneurship.
Teigler, M. (2015) The influence of goal-specificity on main effects and interaction effects in a semi-complex system.
Timmer, D. (2015) How to stimulate transformative learning? : an explorative study into the triggers of transformative learning in the context of entrepreneurial development.
Veldschoten, Nienke (2013) Internationale Competenties: Over het leren en meten van competenties van de hbo-opleiding IBL.
Verbeeten, J. (2015) Opstaan of zittenblijven? : een kwalitatief onderzoek naar zittenblijven in het voortgezet onderwijs in Nederland.
Verschuuren, K.C.G.G. (2009) Kiezen voor een bètatechnische studie.
Verseput, Nikki (2008) Pictopal in de praktijk : integratie van aan ICT gerelateerde activiteiten ter ondersteuning van beginnende geletterdheid in de klassenpraktijk.
Vis, Anne-Marie (2007) Bijdrage van het competentiegericht onderwijs aan het verminderen van het aantal voortijdige schoolverlaters binnen het middelbare beroepsonderwijs.
Visschedijk, G.C. (2008) Beoordeling van casussen in Behrloo : de ontwikkeling van een formatief evaluatie-instrument voor casussen in een interactieve leeromgeving.
Voerman, T.E. (2015) The effect of summaries in instructional videos on performance and learning.
Voorde, M. ten (2005) Reflecteren op stagelessen met behulp van digitale video.
Vreeswijjk, Yfke (2007) Evaluatieonderzoek van de implementatie van teletop VO in het voortgezet onderwijs.
Waanders, Ellen B. (2005) Analyses van de data uit de vragenlijst voor het meten van persoonskenmerken.
Waarden, Petra N. van (2012) Inzetbaarheid multimedia cases in lerarenopleidingen.
Wagenaar, Dineke (2016) Maatschappij dichtbij! : een ontwerponderzoek naar een effectief lesprogramma over een lokaal thema.
Walter, A. (2015) EST pre-Master self-Study package : experiences and attituddes.
Wanner, Paula (2008) Schoolnabije curriculumontwikkeling bij een startende school met nieuw onderwijsconcept : een case study bij UNIC.
Wevers, Maarten (2006) 'Major-Minor' in het ROC van Twente : een leergeschiedenis van de directe effecten van de ontwikkeling en invoering.
Wilbrink, S. (2015) Het implementeren van de 21e eeuwse vaardigheden in het speciaal basisonderwijs.
Willigenburg, Hanne van (2006) Het Bèta onderwijs op ILEMI secondary school: welke factoren hebben invloed op de leerresultaten van de leerlingen van ILEMI secondary school en hoe kunnen de leerresultaten verbeterd worden?
Willik, I.M. van der (2008) De relatie tussen teamcultuur, leeftijd en teamleren.
Winkels, A.J.H.M. (2012) De klas uit? Bacheloronderzoek naar de leereffecten van een mobiele tocht in groep 4 ten aanzien van een traditionele, klassikale les en de invloed van motivatie op dit leereffect.
Zandvoort, E. van (2007) Teacher Leadership: aanleiding tot opleiding in Twente?